Na kolesový kľúč neskáčte

 

Býva "dobrým" zvykom, že keď si sami vymieňame kolesá, tak sa snažíme skrutky kolies dotiahnuť ako sa len dá. To je ale veľká chyba!

 

Keď potom dostaneme napr. defekt na diaľnici a budeme potrebovať takto dotiahnutú skrutku povoliť, môže sa nám stať, že ju nepovolíme, ale odtrhneme. Pri diskoch z ľahkých zliatin je to ešte horšie, nakoľko hrozí nebezpečenstvo trvalého poškodenia disku. Skrutky na kolesách osobných automobilov by sa mali doťahovať silou cca 120 Nm, čo jest asi 12 kg na 1 meter dlhej páke. Ak sa majú skrutky dotiahnuť na správny moment, musia byť závity v prvom rade čisté a namazané!

 

Po nasadení kolesa sa všetky skrutky dotiahnu tzv. na dotyk, potom postupujeme do kríža (doťahujeme skrutky oproti sebe, teda napríklad prvú, tretiu, štvrtú, druhú) na cca 80 Nm, a následne na odhadovaných 120 Nm. Na to je najlepší momentový kľúč, ale dá sa to zvládnuť aj bežným kolesovým kľúčom, keď dotiahneme skrutky rukami s citom.

 

Dnes si však väčšina z nás necháva kolesá vymieňať v pneuservisoch , kde majú pneumatické  uťahovačky. Dobrá vec, pokiaľ ich používajú správne. Veľmi často ich však majú nastavené na max. moment , aby prístrojom mohli skrutky ľahko povoľovať. No len máloktorý mechanik si pri doťahovaní nastaví nielen opačný smer, ale aj menší moment. Skúste skrutky dotiahnuté maximálnym momentom potom v prípade núdze povoliť ručne.

 

Zákazník by mal na manipuláciu s hliníkovými diskami v  pneuservise dozerať a trvať na použití k nim dodaných skrutiek alebo matíc, prípadne vymedzovacích krúžkov a momentového kľúča. Kvalitný pneuservis má údaje o sile dotiahnutia matíc kolesa pre každý typ automobilu. Ak nie, nastáva riziko, že sa skrutka pretrhne alebo uvoľní.