Technický poradca
VŠETKO ČO BY STE MALI VEDIEŤ O PNEUMATIKÁCH
Pre Vašu bezpečnosť je nevyhnutné, aby ste sa starali o dobrý stav Vašich pneumatík. Dotyková plocha pneumatiky so zemou, zodpovedá približne ploche Vašej ruky. Od tejto plochy, vynásobenej 4, závisí Vaša bezpečnosť ako aj bezpečnosť Vašich spolucestujúcich. Keď vymieňate pneumatiky, dbajte na to, aby ste dodržali špecifikácie udávané výrobcom. Všetky informácie možných rozmerov a typov pneumatík nájdete v technickom preukaze Vášho vozidla. Pôvodne namontované pneumatiky zodpovedajú technickým charakteristikám vozidla. Tieto stanovuje výrobca a sú schválené príslušnými úradmi. Záťažový index, rýchlostný index a rozmer pneumatiky, sú vypočítané tak, aby zabezpečili maximálnu bezpečnosť a komfort počas jazdy. Rýchlostný index zodpovedá nielen maximálnej povolenej rýchlosti pneumatiky, ale tvorí index odolnosti pre limity tak, aby bol vytvorený najlepší kompromis: výkon / komfort / bezpečnosť. Vždy je možné obuť pneumatiku s vyšším indexom rýchlosti, ale nikdy nie naopak!
PRAVIDELNE KONTROLUJTE STAV VAŠICH PNEUMATÍK
Indikátory opotrebenia, nachádzajúce sa na spodku dezénu behúňa, nikdy nesmú byť nižšie ako 1,6 mm. Hĺbka dezénu pneumatiky nesmie byť nikdy menšia ako 1,6 mm. Túto hodnotu predpisuje legislatíva týkajúca sa cestnej premávky. Pri prekročení tejto hraničnej hodnoty, sa stráca účinnosť pneumatiky, zhoršuje sa stabilita vozidla, predlžuje sa brzdná dráha a zvyšuje sa riziko aquaplaningu. V tomto štádiu, už nie je zaručená Vaša bezpečnosť! Indikátory opotrebovania, sú spolu 4, sú rozmiestnené takmer pravidelne po obvode pneumatiky. Možno ich ľahko nájsť, nakoľko sú označené symbolom na boku pneumatiky.
SYSTEMATICKY KONTROLUJTE STAV VENTILU
Ventil, je veľmi dôležitý prvok, ktorý prispieva k tesnosti pneumatiky a jej životnosti. Počas používania sa ventil opotrebováva vplyvom starnutia a účinkov odstredivej sily. Nešetrite na cene ventilov! Môžete tým ohroziť Vašu bezpečnosť a životnosť Vašich pneumatík!
NECHAJTE PREKONTROLOVAŤ SPRÁVNE VYVÁŽENIE VAŠICH KOLIES
Zlé vyváženie spôsobuje nepohodlnú jazdu a predčasné opotrebovanie mechanizmov riadenia, ložísk a pneumatík. Zhoršenie riadenia, aj keď nepatrné, môže byť spôsobené chybným vyvážením predných kolies. Vyváženie kolies umožňuje odstrániť vibrácie rotujúcich častí. Nie vždy, v prípade chybného vyváženia, cítite vibrácie na volante, pretože môžu byť filtrované vozidlom. Je preto veľmi dôležité, nechať pravidelne kontrolovať nastavenie prednej a zadnej nápravy.
ASPOŇ RAZ DO MESIACA SKONTROLUJTE TLAK VO VAŠICH PNEUMATIKÁCH
Túto kontrolu je potrebné vykonať na studených pneumatikách, ktoré najazdili maximálne 2 - 3 kilometre. V prípade kontroly za tepla pridajte k odporúčanému tlaku 0,3 baru. Nezabudnite na rezervné koleso.
NEDOSTATOČNÝ TLAK V PNEUMATIKÁCH JE RIZIKOVÝ FAKTOR
Zle nahustená pneumatika sa viacej ohýba. Mimochodom väčšina prasknutí pneumatík je spôsobená ich podhustením. Pokles tlaku je spôsobený prirodzeným prenikaním plniaceho vzduchu cez časti pneumatiky, poklesom okolitej teploty alebo malými perforáciami, ktoré na bezdušových pneumatikách nespôsobia okamžité vyfúknutie pneumatiky, ale môžu spôsobiť nezvratné škody.
TLAK HUSTENIA ZÁVISÍ OD SPÔBU POUŽÍVANIA VOZIDLA A OD TYPU TRASY
Dlhšia jazda – použitie s plnou záťažou, športová jazda na kľukatej ceste, ťahanie obytného prívesu, prívesu s loďou, atď. Vždy dodržiavajte odporúčané hodnoty uvedené v tabuľke hustenia!
OBUJTE NOVÉ ALEBO MENEJ OPOTREBOVANÉ PNEUMATIKY DOZADU
Keď zameníte Vaše pneumatiky medzi nápravami, vždy dbajte na to, aby ste Vaše pneumatiky dohustili a vyvážili podľa ich novej polohy. Nové alebo menej opotrebované pneumatiky musia byť obuté vzadu, aby sa zabezpečilo dobré držanie vozidla na ceste v ťažkých situáciách (náhle brzdenie, ostré zákruty), hlavne na klzkej vozovke. V prípade straty priľnavosti, je zadná náprava omnoho ťažšie ovládateľná.
OPRAVA - ZÁLEŽITOSŤ PROFESIONÁLOV
V našom servise vieme najlepšie posúdiť vhodnosť opravy v závislosti od stupňa opotrebovania pneumatík. Pri oprave následkov prerazenia pneumatiky vždy zdemontujte plášť. Niektoré poškodenia vidno totiž len z vnútra.
TECHNICKÝ PORADCA
Čo všetko zistíte z pneumatiky:
kód |
význam kódového označenia |
185/60 R15 109 H |
Európsky normovaný tvar značenia pneumatík. |
185 |
Šírka dezénu v milimetroch. |
60 |
Výška profilu pneumatiky v percentách. V tomto prípade je výška profilu 60 % z 185 mm. |
R |
Označenie pre radiálnu pneumatiku. |
15 |
Priemer ráfiku v palcoch. |
109 |
Index nosnosti (maximálne zaťaženie, ktoré môže pneumatika niesť) - viď ďalšia tabuľka. |
H |
Index rýchlosti (kód udávajúci rýchlostnú kategóriu, pri ktorej môže pneumatika niesť pri maximálnom povolenom zaťažení) - viď ďalšia tabuľka. |
31x10.50 R15 109 Q |
Európsky normovaný tvar značenia pneumatík. |
31 |
Výška nafúknutej pneumatiky v palcoch. |
10.50 |
Šírka dezénu udávaná v palcoch. |
Ďalšie kódy, ktoré nájdete na pneumatike: |
|
HT, H/T |
Highway Terrain - pneumatika je určená pre jazdu na ceste. |
AT, A/T |
All Terrain - pneumatika je určená do stredne ťažkého terénu. |
MT, M/T |
Mud Terrain - pneumatika je určená do ťažkého terénu. |
M+S, MS, M/S, M&S |
Označenie pre zimnú pneumatiku. |
Retread |
Označenie pre obnovenú pneumatiku. |
Tubeless |
Plášť je určený pre použitie bez duše. |
TWI |
U tohto kódu sa v dezéne vyskytuje indikátor maximálneho opotrebenia plášťa. |
Tabuľka indexov:
Index rýchlosti |
Index nosnosti |
Index nosnosti |
|||
kód |
km/h |
kód |
kg |
kód |
kg |
A1 |
5 |
65 |
290 |
96 |
710 |
A2 |
10 |
66 |
300 |
97 |
730 |
A3 |
15 |
67 |
307 |
98 |
750 |
A4 |
20 |
68 |
315 |
99 |
775 |
A5 |
25 |
69 |
325 |
100 |
800 |
A6 |
30 |
70 |
335 |
101 |
825 |
A7 |
35 |
71 |
345 |
102 |
850 |
A8 |
40 |
72 |
355 |
103 |
875 |
B |
50 |
73 |
365 |
104 |
900 |
C |
60 |
74 |
375 |
105 |
925 |
D |
65 |
75 |
387 |
106 |
950 |
E |
70 |
76 |
400 |
107 |
975 |
F |
80 |
77 |
412 |
108 |
1000 |
G |
90 |
78 |
425 |
109 |
1030 |
H |
210 |
90 |
600 |
121 |
1450 |
J |
100 |
79 |
437 |
110 |
1060 |
K |
110 |
80 |
450 |
111 |
1090 |
L |
120 |
81 |
462 |
112 |
1120 |
M |
130 |
82 |
475 |
113 |
1150 |
N |
140 |
83 |
487 |
114 |
1180 |
P |
150 |
84 |
500 |
115 |
1215 |
Q |
160 |
85 |
515 |
116 |
1250 |
R |
170 |
86 |
530 |
117 |
1285 |
S |
180 |
87 |
545 |
118 |
1320 |
T |
190 |
88 |
560 |
119 |
1360 |
U |
200 |
89 |
580 |
120 |
1400 |
V |
240 |
91 |
615 |
122 |
1500 |
W |
270 |
92 |
630 |
123 |
1550 |
Y |
300 |
93 |
650 |
124 |
1600 |
VR |
210+ |
94 |
670 |
125 |
1650 |
ZR |
240+ |
95 |
690 |
126 |
1700 |
Rozmery ráfikov a pneumatík:
Séria "70" |
||||||
rozmer pneumatiky |
doporučené šírky ráfikov |
|||||
205/70 |
R 14, 15, 16 |
5J |
5½J |
6J |
6½J |
7J |
215/70 |
R 14, 15, 16 |
5½J |
6J |
6½J |
7J |
|
225/70 |
R 14, 15, 16 |
6J |
6½J |
7J |
7½J |
|
235/70 |
R 15, 16 |
6J |
6½J |
7J |
7½J |
8J |
30x9.50 |
R 15 |
6J |
6½J |
7J |
7½J |
8J |
245/70 |
R 15, 16 |
6½J |
7J |
7½J |
8J |
|
255/70 |
R 15, 16 |
6½J |
7J |
7½J |
8J |
8½J |
265/70 |
R 15, 16 |
7J |
7½J |
8J |
8½J |
9J |
31x10.50 |
R 15 |
7J |
7½J |
8J |
8½J |
9J |
275/70 |
R 16 |
7J |
7½J |
8J |
8½J |
9J |
33x12.50 |
R 15 |
9J |
9½J |
10J |
10½J |
11J |
Rozmery ráfikov a pneumatík:
Séria "75" |
||||||
rozmer pneumatiky |
doporučené šírky ráfikov |
|||||
205/75 |
R 14, 15 |
5J |
5½J |
6J |
6½J |
7J |
215/75 |
R 14, 15, 16 |
5½ |
6J |
6½J |
7J |
|
225/75 |
R 15, 16 |
6J |
6½J |
7J |
7½J |
|
235/75 |
R 15, 16 |
6J |
6½J |
7J |
7½J |
8J |
245/75 |
R 16 |
6½J |
7J |
7½J |
8J |
|
255/75 |
R 15 |
6½J |
7J |
7½J |
8J |
8½J |
265/75 |
R 15, 16 |
7J |
7½J |
8J |
8½J |
9J |
Rozmery ráfikov a pneumatík:
Séria "80" |
||||||
rozmer pneumatiky |
doporučené šírky ráfikov |
|||||
155 |
R 12 |
3.50B |
4.50B |
5.00B |
|
|
175 |
R 14 |
4½J |
5J |
5½J |
6J |
|
185 |
R 14, 15 |
4½J |
5J |
5½J |
6J |
|
195 |
R 15 |
5J |
5½J |
6J |
6½J |
|
205 |
R 16 |
5J |
5½J |
6J |
6½J |
7J |
215 |
R 15, 16 |
5½J |
6J |
6½J |
7J |
|
235/80 |
R 16 |
6J |
6½J |
7J |
7½J |
8J |
275/80 |
R 15 |
7J |
7½J |
8J |
8½J |
9J |
Poznámka: Séria 80 už nemusí obsahovať vo svojom označení údaj 80 za lomítkom. Napríklad rozmer 235/80 R15 môžeme nazývať 235 R15. |