Výmena pneumatik a škrabky

 

Každú jeseň prežívate rovnaký stres? Pri prvej mínusovej teplote vám zamrzne kvapalina v ostrekovači a na zimné pneumatiky si spomeniete až keď napadne prvý sneh? Prípravu na nástup zimy treba riešiť už teraz. Námrazu na čelnom skle odstráni aj kreditná karta, ale so škrabkou to ide lepšie.

V prvom rade si objednajte vhodný termín v pneuservise , doplňte ostrekovač nemrznúcou zmesou a do auta  pribaľte  škrabku na námrazu. V polovici októbra sú pneuservisy  poloprázdne s voľnými termínmi. Začiatkom novembra sa situácia razom zmení, najmä ak napadne prvý sneh. Na výmenu pneumatík sa bude čakať dlho a motoristi budú nervózni, pretože každý chce prezuť auto teraz a bez čakania.  Firmy, ktoré  menia pneumatiky okolo 15. októbra nemajú skúsenosť s ich výrazným opotrebovaním počas posledných teplých dní. Skôr sú negatívne skúsenosti zo strateného času a peňazí  pri prezúvaní na poslednú chvíľu.

 

HĹBKA DEZÉNU A POVINNÉ POUŽÍVANIE ZIMNÝCH PNEUMATÍK

 

Minimálna hĺbka dezénu je SR daná zákonom. Prevádzka na viac ojazdených pneumatikách sa stáva veľmi nebezpečnou, hlavne pri jazde na mokrom povrchu. Vzor pneumatiky nedokáže spoľahlivo odvádzať vodu a častejšie dochádza k šmykom a aquaplaningu .

Na aute môžete používať len pneumatiky uvedené v technickom preukaze. Musia byť nahustené na tlak určený výrobcom vozidla a nesmú byť príliš poškodené na svojom obvode. Hĺbka hlavných drážok dezénu pneumatík má mať minimálne 1,6 mm pre „nezimné“ pneumatiky a 3 mm na zimných, doporučuje  sa však jazdiť na pneumatikách so vzorom hlbokým 4 mm.

 

Nová vyhláška č. 464/2009 Z.z. k zákonu o podmienkach prevádzky vozidiel

 

Rovnako ako novela, aj vyhláška vstúpila do platnosti 20. novembra 2009. Priniesla pravidlá v tom, ako majú vyzerať detaily karosérie, akú majú mať funkčnosť, rieši výhľad z vozidla (§4, vyhl. 464/2009 Z.z.) používanie iných ako predpísaných svietidiel, používanie oranžových majákov a v neposlednom rade aj hĺbku drážok dezénu na zimných, letných a celoročných pneumatikách.

Na aute môžete používať len pneumatiky uvedené v technickom preukaze. Musia byť nahustené na tlak určený výrobcom vozidla a nesmú byť príliš poškodené na svojom obvode. Hĺbka hlavných drážok dezénu pneumatík má mať minimálne 1,6 mm pre „nezimné“ pneumatiky a 3 mm na zimných. Zaujímavosťou je nutnosť použiť nálepky pre zimné pneumatiky, ktoré sú určené na nižšiu rýchlosť, ako je konštrukčná rýchlosť vozidla.

Novou vyhláškou sa obmedzuje aj použitie protektorovaných a svojpomocne opravovaných pneumatík rôznymi sadami  na opravu.

Podľa vyhlášky 464/2009 Z.z. §5 odsek 4 - ak sa použijú zimné pneumatiky s označením „M+S“, „M. S.“ alebo „M & S“ s nižšou kategóriou rýchlosti, ako je najväčšia konštrukčná rýchlosť vozidla, je nutné na túto skutočnosť upozorniť dodatkovým označením formou nálepky. Kategóriu rýchlosti vozidla sa odporúča znížiť najviac o jednu rýchlostnú kategóriu nižšiu, ako je najväčšia konštrukčná rýchlosť vozidla. Údaj na nálepke musí obsahovať najväčšiu prípustnú rýchlosť zimných pneumatík namontovaných na vozidle, ktorá počas prevádzky vozidla v cestnej premávke nesmie byť prekročená. Nálepka musí byť umiestnená v zornom poli vodiča. Upozornenie formou nálepky môže byť nahradené zariadením trvale nainštalovaným vo vozidle napríklad palubným počítačom.

Nálepka na zníženie rýchlostného indexu pneumatík podľa vyššie uvedenej vyhlášky. Je dodávaná predajcom a pneuservisom  od výrobcov a dodávateľov. Nálepka je veľkosti cca 1 € mince a označuje najväčšiu prípustnú rýchlosť zimných pneumatík.