Pneuservis
Technický poradca
VŠETKO ČO BY STE MALI VEDIEŤ O PNEUMATIKÁCH
Pre Vašu bezpečnosť je nevyhnutné, aby ste sa starali o dobrý stav Vašich pneumatík. Dotyková plocha pneumatiky so zemou, zodpovedá približne ploche Vašej ruky. Od tejto plochy, vynásobenej 4, závisí Vaša bezpečnosť ako aj bezpečnosť Vašich spolucestujúcich. Keď vymieňate pneumatiky, dbajte na to, aby ste dodržali špecifikácie udávané výrobcom. Všetky informácie možných rozmerov a typov pneumatík nájdete v technickom preukaze Vášho vozidla. Pôvodne namontované pneumatiky zodpovedajú technickým charakteristikám vozidla. Tieto stanovuje výrobca a sú schválené príslušnými úradmi. Záťažový index, rýchlostný index a rozmer pneumatiky, sú vypočítané tak, aby zabezpečili maximálnu bezpečnosť a komfort počas jazdy. Rýchlostný index zodpovedá nielen maximálnej povolenej rýchlosti pneumatiky, ale tvorí index odolnosti pre limity tak, aby bol vytvorený najlepší kompromis: výkon / komfort / bezpečnosť. Vždy je možné obuť pneumatiku s vyšším indexom rýchlosti, ale nikdy nie naopak!
PRAVIDELNE KONTROLUJTE STAV VAŠICH PNEUMATÍK
Indikátory opotrebenia, nachádzajúce sa na spodku dezénu behúňa, nikdy nesmú byť nižšie ako 1,6 mm. Hĺbka dezénu pneumatiky nesmie byť nikdy menšia ako 1,6 mm. Túto hodnotu predpisuje legislatíva týkajúca sa cestnej premávky. Pri prekročení tejto hraničnej hodnoty, sa stráca účinnosť pneumatiky, zhoršuje sa stabilita vozidla, predlžuje sa brzdná dráha a zvyšuje sa riziko aquaplaningu. V tomto štádiu, už nie je zaručená Vaša bezpečnosť! Indikátory opotrebovania, sú spolu 4, sú rozmiestnené takmer pravidelne po obvode pneumatiky. Možno ich ľahko nájsť, nakoľko sú označené symbolom na boku pneumatiky.
SYSTEMATICKY KONTROLUJTE STAV VENTILU
Ventil, je veľmi dôležitý prvok, ktorý prispieva k tesnosti pneumatiky a jej životnosti. Počas používania sa ventil opotrebováva vplyvom starnutia a účinkov odstredivej sily. Nešetrite na cene ventilov! Môžete tým ohroziť Vašu bezpečnosť a životnosť Vašich pneumatík!
NECHAJTE PREKONTROLOVAŤ SPRÁVNE VYVÁŽENIE VAŠICH KOLIES
Zlé vyváženie spôsobuje nepohodlnú jazdu a predčasné opotrebovanie mechanizmov riadenia, ložísk a pneumatík. Zhoršenie riadenia, aj keď nepatrné, môže byť spôsobené chybným vyvážením predných kolies. Vyváženie kolies umožňuje odstrániť vibrácie rotujúcich častí. Nie vždy, v prípade chybného vyváženia, cítite vibrácie na volante, pretože môžu byť filtrované vozidlom. Je preto veľmi dôležité, nechať pravidelne kontrolovať nastavenie prednej a zadnej nápravy.
ASPOŇ RAZ DO MESIACA SKONTROLUJTE TLAK VO VAŠICH PNEUMATIKÁCH
Túto kontrolu je potrebné vykonať na studených pneumatikách, ktoré najazdili maximálne 2 - 3 kilometre. V prípade kontroly za tepla pridajte k odporúčanému tlaku 0,3 baru. Nezabudnite na rezervné koleso.
NEDOSTATOČNÝ TLAK V PNEUMATIKÁCH JE RIZIKOVÝ FAKTOR
Zle nahustená pneumatika sa viacej ohýba. Mimochodom väčšina prasknutí pneumatík je spôsobená ich podhustením. Pokles tlaku je spôsobený prirodzeným prenikaním plniaceho vzduchu cez časti pneumatiky, poklesom okolitej teploty alebo malými perforáciami, ktoré na bezdušových pneumatikách nespôsobia okamžité vyfúknutie pneumatiky, ale môžu spôsobiť nezvratné škody.
TLAK HUSTENIA ZÁVISÍ OD SPÔBU POUŽÍVANIA VOZIDLA A OD TYPU TRASY
Dlhšia jazda – použitie s plnou záťažou, športová jazda na kľukatej ceste, ťahanie obytného prívesu, prívesu s loďou, atď. Vždy dodržiavajte odporúčané hodnoty uvedené v tabuľke hustenia!
OBUJTE NOVÉ ALEBO MENEJ OPOTREBOVANÉ PNEUMATIKY DOZADU
Keď zameníte Vaše pneumatiky medzi nápravami, vždy dbajte na to, aby ste Vaše pneumatiky dohustili a vyvážili podľa ich novej polohy. Nové alebo menej opotrebované pneumatiky musia byť obuté vzadu, aby sa zabezpečilo dobré držanie vozidla na ceste v ťažkých situáciách (náhle brzdenie, ostré zákruty), hlavne na klzkej vozovke. V prípade straty priľnavosti, je zadná náprava omnoho ťažšie ovládateľná.
OPRAVA - ZÁLEŽITOSŤ PROFESIONÁLOV
V našom servise vieme najlepšie posúdiť vhodnosť opravy v závislosti od stupňa opotrebovania pneumatík. Pri oprave následkov prerazenia pneumatiky vždy zdemontujte plášť. Niektoré poškodenia vidno totiž len z vnútra.
TECHNICKÝ PORADCA
Čo všetko zistíte z pneumatiky:
kód |
význam kódového označenia |
185/60 R15 109 H |
Európsky normovaný tvar značenia pneumatík. |
185 |
Šírka dezénu v milimetroch. |
60 |
Výška profilu pneumatiky v percentách. V tomto prípade je výška profilu 60 % z 185 mm. |
R |
Označenie pre radiálnu pneumatiku. |
15 |
Priemer ráfiku v palcoch. |
109 |
Index nosnosti (maximálne zaťaženie, ktoré môže pneumatika niesť) - viď ďalšia tabuľka. |
H |
Index rýchlosti (kód udávajúci rýchlostnú kategóriu, pri ktorej môže pneumatika niesť pri maximálnom povolenom zaťažení) - viď ďalšia tabuľka. |
31x10.50 R15 109 Q |
Európsky normovaný tvar značenia pneumatík. |
31 |
Výška nafúknutej pneumatiky v palcoch. |
10.50 |
Šírka dezénu udávaná v palcoch. |
Ďalšie kódy, ktoré nájdete na pneumatike: |
|
HT, H/T |
Highway Terrain - pneumatika je určená pre jazdu na ceste. |
AT, A/T |
All Terrain - pneumatika je určená do stredne ťažkého terénu. |
MT, M/T |
Mud Terrain - pneumatika je určená do ťažkého terénu. |
M+S, MS, M/S, M&S |
Označenie pre zimnú pneumatiku. |
Retread |
Označenie pre obnovenú pneumatiku. |
Tubeless |
Plášť je určený pre použitie bez duše. |
TWI |
U tohto kódu sa v dezéne vyskytuje indikátor maximálneho opotrebenia plášťa. |
Tabuľka indexov:
Index rýchlosti |
Index nosnosti |
Index nosnosti |
|||
kód |
km/h |
kód |
kg |
kód |
kg |
A1 |
5 |
65 |
290 |
96 |
710 |
A2 |
10 |
66 |
300 |
97 |
730 |
A3 |
15 |
67 |
307 |
98 |
750 |
A4 |
20 |
68 |
315 |
99 |
775 |
A5 |
25 |
69 |
325 |
100 |
800 |
A6 |
30 |
70 |
335 |
101 |
825 |
A7 |
35 |
71 |
345 |
102 |
850 |
A8 |
40 |
72 |
355 |
103 |
875 |
B |
50 |
73 |
365 |
104 |
900 |
C |
60 |
74 |
375 |
105 |
925 |
D |
65 |
75 |
387 |
106 |
950 |
E |
70 |
76 |
400 |
107 |
975 |
F |
80 |
77 |
412 |
108 |
1000 |
G |
90 |
78 |
425 |
109 |
1030 |
H |
210 |
90 |
600 |
121 |
1450 |
J |
100 |
79 |
437 |
110 |
1060 |
K |
110 |
80 |
450 |
111 |
1090 |
L |
120 |
81 |
462 |
112 |
1120 |
M |
130 |
82 |
475 |
113 |
1150 |
N |
140 |
83 |
487 |
114 |
1180 |
P |
150 |
84 |
500 |
115 |
1215 |
Q |
160 |
85 |
515 |
116 |
1250 |
R |
170 |
86 |
530 |
117 |
1285 |
S |
180 |
87 |
545 |
118 |
1320 |
T |
190 |
88 |
560 |
119 |
1360 |
U |
200 |
89 |
580 |
120 |
1400 |
V |
240 |
91 |
615 |
122 |
1500 |
W |
270 |
92 |
630 |
123 |
1550 |
Y |
300 |
93 |
650 |
124 |
1600 |
VR |
210+ |
94 |
670 |
125 |
1650 |
ZR |
240+ |
95 |
690 |
126 |
1700 |
Rozmery ráfikov a pneumatík:
Séria "70" |
||||||
rozmer pneumatiky |
doporučené šírky ráfikov |
|||||
205/70 |
R 14, 15, 16 |
5J |
5½J |
6J |
6½J |
7J |
215/70 |
R 14, 15, 16 |
5½J |
6J |
6½J |
7J |
|
225/70 |
R 14, 15, 16 |
6J |
6½J |
7J |
7½J |
|
235/70 |
R 15, 16 |
6J |
6½J |
7J |
7½J |
8J |
30x9.50 |
R 15 |
6J |
6½J |
7J |
7½J |
8J |
245/70 |
R 15, 16 |
6½J |
7J |
7½J |
8J |
|
255/70 |
R 15, 16 |
6½J |
7J |
7½J |
8J |
8½J |
265/70 |
R 15, 16 |
7J |
7½J |
8J |
8½J |
9J |
31x10.50 |
R 15 |
7J |
7½J |
8J |
8½J |
9J |
275/70 |
R 16 |
7J |
7½J |
8J |
8½J |
9J |
33x12.50 |
R 15 |
9J |
9½J |
10J |
10½J |
11J |
Rozmery ráfikov a pneumatík:
Séria "75" |
||||||
rozmer pneumatiky |
doporučené šírky ráfikov |
|||||
205/75 |
R 14, 15 |
5J |
5½J |
6J |
6½J |
7J |
215/75 |
R 14, 15, 16 |
5½ |
6J |
6½J |
7J |
|
225/75 |
R 15, 16 |
6J |
6½J |
7J |
7½J |
|
235/75 |
R 15, 16 |
6J |
6½J |
7J |
7½J |
8J |
245/75 |
R 16 |
6½J |
7J |
7½J |
8J |
|
255/75 |
R 15 |
6½J |
7J |
7½J |
8J |
8½J |
265/75 |
R 15, 16 |
7J |
7½J |
8J |
8½J |
9J |
Rozmery ráfikov a pneumatík:
Séria "80" |
||||||
rozmer pneumatiky |
doporučené šírky ráfikov |
|||||
155 |
R 12 |
3.50B |
4.50B |
5.00B |
|
|
175 |
R 14 |
4½J |
5J |
5½J |
6J |
|
185 |
R 14, 15 |
4½J |
5J |
5½J |
6J |
|
195 |
R 15 |
5J |
5½J |
6J |
6½J |
|
205 |
R 16 |
5J |
5½J |
6J |
6½J |
7J |
215 |
R 15, 16 |
5½J |
6J |
6½J |
7J |
|
235/80 |
R 16 |
6J |
6½J |
7J |
7½J |
8J |
275/80 |
R 15 |
7J |
7½J |
8J |
8½J |
9J |
Poznámka: Séria 80 už nemusí obsahovať vo svojom označení údaj 80 za lomítkom. Napríklad rozmer 235/80 R15 môžeme nazývať 235 R15. |
Vyvažovanie a prezúvanie pneumatík
Pravidelná starostlivosť sa vypláca
Pokiaľ sa o auto staráte pravidelne, zimná príprava auta na zimu nemusí vyjsť draho. Prakticky sa môžete obmedziť len na prezutie pneumatík a nahradenie bežnej zmesi v ostrekovači za nemrznúci prípravok, prípadne doplnenie výbavy o rozmrazovače či škrabky. Pre vodičov vo vyšších nadmorských výškach a v severnejších oblastiach sa odporúča vymeniť letné pneumatiky za zimné. "V južnejších krajoch môžete ešte počkať. Treba sa však aspoň objednať na výmenu pneumatík, lebo neskôr pneuservisy budú preťažené. Zimné pneumatiky majú väčší valivý odpor, motor vozidla sa neskôr zohrieva na optimálnu teplotu, a to sú všetko príčiny zvýšených nákladov na prevádzku (spotreba paliva).
Prečo vykonávať vyvažovanie pravidelne?
Pravidelným vyvažovaním kolies docielime odstránenie vibrácií, ktoré spôsobujú nevyváženosť pneumatík a ráfikov. Vyváženie všetkých kolies vykonávajte minimálne dvakrát ročne. Nevyvážené pneumatiky spôsobujú pri určitých rýchlostiach vibrovanie vozidla. To môže viesť k predčasnému, nepravidelnému opotrebovaniu pneumatík, ako aj k zbytočnému opotrebovaniu závesov vášho vozidla. Uistite sa, že sú vaše pneumatiky pri prvom namontovaní na kolesá resp.po namontovaní po oprave vyvážené. Pri prvom náznaku vibrácií je potrebné vyváženie pneumatík skontrolovať. Pri vysvetľovaní vyvažovania pneumatík je najlepšie začať od toho, čo znamená nedostatočné vyváženie. Pri namontovaní pneumatiky na koleso dochádza k spojeniu dvoch dosť nedokonalých jednotiek a k vytvoreniu montážneho celku. Šance, že tento montážny celok bude mať úplne presné rozloženie zaťaženia okolo radiálneho a bočného stredu, sú prakticky nulové. U kolies môžu zvyčajne existovať dva druhy nerovnováhy - statická nerovnováha a dynamická nerovnováha: statická nerovnováha: vyskytuje sa vtedy, keď je v pneumatike ťažké alebo ľahké miesto. V takom prípade sa pneumatika netočí rovnomerne a pneumatika a koleso sa hýbu hore-dole dynamická nerovnováha: vyskytuje sa vtedy, keď je na jednej alebo oboch stranách bočnej osi montážneho celku tvoreného pneumatikou a kolesom nerovnomerné zaťaženie. Dynamická nerovnováha môže spôsobiť kmitanie kolies zo strany na stranu alebo bočné kmitanie kolies .U väčšiny montážnych celkov sa vyskytujú obidva druhy nerovnováhy a na vytvorenie rovnomerného rozloženia zaťaženia je potrebné dynamické vyváženie. Pri vyvažovaní kolies ich technik namontuje na vyvažovací prístroj, ktorý otáča koleso, aby určil ťažšie časti montážneho celku. Vyvažovací systém potom technika navedie, aby na odstránenie nerovnováhy umiestnil na povrch ráfika závažie. Vždy si dajte kolesá vyvážiť. Nevyvážené môžu ohroziť bezpečnosť vozidla a zvyšujú náklady na prevádzku. Stúpajúci trend smerom k drahším, širším a väčším pneumatikám s nízkym profilom kladie na potrebu presného vyváženia pneumatiky ešte väčší dôraz. V niektorých prípadoch sa vyvažovacie závažia môžu posunúť alebo sa oddeliť. Preto sa odporúča vyvažovať nielen v prípade vibrácií, kmitania alebo po výmene pneumatík, ale v pravidelných intervaloch po 20 000 kilometroch alebo raz za dvanásť mesiacov.
Orientačná tabuľka šírky disku a odporúčanej šírky pneumatiky
Pri prechode z plechových diskov na hliníkové v tom istom priemere je nevyhnutné si uvedomiť, že hliníkové disky sú väčšinou širšie a pôvodná pneumatika nemusí byť vždy použiteľná.
Orientačná tabuľka šírky disku a odporúčanej šírky pneumatiky
Šírka disku: 5 5,5 6 6,5 7 7,5 8 8,5 9 9,5 10 10,5 11
Šírka pneu: 165 175 175 185 185 195 195 205 205 215 215 225 225 235 235 245 245 255 255 265 265 275 275 285 285 295
Pozor! Presný rozmer pneumatiky vrátane profilového čísla si nie je možné ľubovoľne doplniť, ale musí byť odporúčaný výrobcom vozidla.
Prečo vyvažovať po každej sezóne, aj keď sú pneumatiky namontované na diskoch?
Pri každej výmene pneumatík či oprave defektu odporúčame správne nahustenie a, samozrejme, aj vyváženie pneumatík (disk + plášť). Odporúčame vyvážiť pneumatiky ihneď pri montáži, pretože po odjazdení niekoľkých kilometrov sa môže objaviť problém, ktorý vznikol následkom zlého vyváženia. Opakovaná návšteva pneuservisu by iba zvýšila vaše výdavky.
Tvary dezénu
Symetrický – pneu je možné na vozidle akokoľvek meniť a otáčať
Smerový – pri montáži je nutné dodržiavať smer otáčania, je vyznačení šípkou na bočnici pneumatiky
Asymetrický – pri montáži je nutné dodržiavať správne umiestnenie vonkajšej a vnútornej strany, označené na bočnici pneumatiky ako „outside “ a „inside ‘
Výrobca pneumatík negarantuje bezpečnosť a funkčnosť smerového typu pneumatíky , ak je namontovaná na vozidle zlým smerom! Smerová pneumatika nesmie byť namontovaná v opačnom smere, ale presne tak ako určuje nápis ROTATION a smerová šípka na bočnici pneumatiky. Keď je pneumatika namontovaná v opačnom smere, pneumatika stráca svoju funkčnosť a žiadny výrobca, resp. predajca pneumatík negarantuje bezpečnosť jazdy, výkon a ani životnosť pneumatiky.
Ako majú byť na vozidle namontované pneumatiky s asymetrickým – nesmerovým dezénom?
Pneumatiky s asymetrickým – nesmerovým typom dezénu musia byť vždy na vozidle namontované iba tak, že pri vonkajšom pohľade na vozidlo vždy musí byť viditeľný na bočnici pneumatiky nápis OUTER, AUSSEN – vonkajší. Na týchto typoch pneumatík je tento nápis umiestnený vždy iba na jednej strane bočnice!!!
Asymetrická – nesmerová pneumatika nesmie byť namontovaná na vozidle iným spôsobom, ako je vyššie predpísané, pretože by nespĺňala požiadavky z pohľadu bezpečnosti, výkonu a životnosti jazdy.
V prípade nesprávnej montáže na vozidle strácate garanciu od predajcu, resp. výrobcu pneumatík.
Na čo si treba dať pozor pri prezúvaní pneumatík?
Pri prezúvaní automobilu odporúčame navštíviť pneuservis, ktorý má odborne vyškolený personál a je vybavený kvalitným zariadením nevyhnutným na prezutie a vyváženie pneumatík. Aj pri sezónnom prehadzovaní kompletov (pneumatika + disk) si dajte tieto kolesá prevážiť na vyvažovacom zariadení, aby ste na vozidle mali na diskoch obuté iba komfortné a bezpečné pneumatiky. Niekedy sa môže stať, že je potrebné vyvážiť aj samotný disk, hlavne ak pri jazde bol v kontakte s prekážkou, napríklad jamou na ceste alebo obrubníkom. Obyčajne dodatočné náklady na výmenu čapov na vozidle, resp. nákladov spojených s opravou riadenia od trasúcich sa a vibrujúcich kompletov sú niekoľkonásobne nákladnejšie ako sezónna výmena a preváženie kompletov, nehovoriac o vyššom komforte jazdy.
Z akého dôvodu musíme meniť bezdušové ventily?
Bezdušový ventil pracuje a starne. Nahrádza sa novým pri výmene novej pneumatiky alebo pri každej demontáži, napríklad pri oprave defektu.
Aký význam má doťahovanie skrutiek a matiek kolies momentovým kľúčom?
Každý autoservis a pneuservis má povinnosť doťahovať alebo kontrolovať skrutky a matice momentovým kľúčom. Dôvodom je bezpečnosť a umožnenie výmeny rezervy v prípade defektu. Samozrejme, dôležité je, aby príslušný servis používal homologizované a ociachované momentové kľúče, ako aj tabuľku nastavenia momentov dotiahnutia skrutiek a matiek podľa daného typu automobilu.
Prečo je potrebné pri každej výmene pneumatík meniť ventil?
Ventil je veľmi dôležitý prvok, ktorý má významnú úlohu pri udržaní predpísaného tlaku v pneumatikách, teda aj ich životnosti a bezpečnosti. Kvôli bezpečnosti by mala byť čiapočka ventilu vo vynikajúcom stave. Pretože ventil pracuje, tak aj starne, a preto ho nevyhnutne treba meniť pri každej novej pneumatike a každom zásahu na pneumatike.
Ako sa dá zistiť, že treba vymeniť ojazdené pneumatiky?
V ramene behúňa sú vlisované značky TWI – indikátory opotrebenia (Tread Wear Indicator ). Zostatková hodnota výšky letného dezénu meraná po TWI nesmie byť nižšia ako 1,6 mm, to je zákonná norma.
Z pohľadu bezpečnosti pri jazde na mokrej a suchej vozovke a vysokého rizika Aquaplaningu (strata kontroly nad vozidlom pri jazde na súvislej vrstve vody) odborníci odporúčajú výmenu letných pneumatík pri zostatkovej výške dezénu 3,00 mm merané po indikátory opotrebenia TWI.
Aký je správny technologický postup pri výmene pneumatík?
V prvom rade treba vizuálne skontrolovať stav pneumatík a následne pokračovať takto: zdvihnúť vozidlo do pracovnej polohy na zdviháku, demontovať koleso z vozidla, demontovať závažie a vypustiť vzduch alebo plyn z pneumatiky, odlepiť pneumatiku od disku a demontovať ju z disku, demontovať a namontovať nový bezdušový ventil, natrieť pätku pneumatiky a disku montážnou pastou, namontovať pneumatiku na disk a nahustiť ju na predpísaný tlak overeným tlakomerom, vyvážiť koleso na kalibrovanej vyvažovačke , namontovať koleso na vozidlo a dotiahnuť overeným momentovým kľúčom, spustiť vozidla zo zdviháka. Pri demontáži kolesa odporúčame skontrolovať stav brzdových systémov a podvozkových častí. Podľa stavu opotrebovanosti starých pneumatík treba skontrolovať a nastaviť aj geometriu náprav.
Pozor na dátum výroby.
Konkurenčný boj o zákazníka občas nepozná hranice, najmä pokiaľ ide o najlacnejšie pneumatiky predávané v supermarketoch. Dnes možno kúpiť lacnú pneumatiku bez označenia dátumu výroby a výrobcu. Pritom dátum výroby musí mať každá pneumatika na predpísanom mieste pred označením rozmeru. Nové plášte, ale so starším dátumom výroby možno získať za výhodnú cenu, nie sú však vhodné pre rodinne založeného motoristu, ktorý ich plánuje používať minimálne päť rokov, pretože po piatom roku (podľa normy ČSN) stráca pneumatika svoje materiálové i mechanické vlastnosti. Kúpiť dvoj- až trojročnú pneumatiku sa odporúča, ak ju majiteľ zoderie v priebehu jednej sezóny.
Celoprotektor na prvý pohľad nerozoznáte.
Ďalším veľkým rizikom lacných pneumatík je celoprotektor , teda tepelne obnovený celý plášť od jednej pätky plášťa k druhej. Bežný motorista tento typ protektorovania voľným okom nerozozná. Pneumatika je síce použiteľná a lacná, ale iba pri nízkych rýchlostiach a starých automobiloch. Kilometrový výkon podstatne klesá, nehovoriac o jazdných vlastnostiach. Istej skupine motoristov a starším škodovkám môže lacná pneumatika vyhovovať, ale predávajú sa neoverené pneumatiky aj v rozmeroch vhodných pre Octaviu a Fabiu a tieto autá jazdia podstatne rýchlejšie
Dvoma sadami diskov šetríte pneumatiky
Výmena kompletných kolies, teda demontáž a montáž, očistenie a vyváženie stojí v závislosti od regiónu od 10€. Ak má motorista iba jednu sadu diskov a okrem vyváženia a montáže treba plášte na diskoch prezúvať, cena vzrastie niekoľko násobne. Skladovanie pneumatík na diskoch je výhodnejšie. Na druhej strane najlacnejší plechový disk vhodný na zimu stojí okolo 30€.
Kúpou lacných pneumatík prerobíte.
Porovnávacie testy vám pomôžu vybrať si správne "obutie" pre vaše auto. Dbajte hlavne na bezpečnosť. Počasie sa náhle zmenilo, vo vyšších polohách dokonca napadol sneh a motoristov čaká najťažšie obdobie. Každodennou realitou pre všetkých vodičov sa už čoskoro stane boj s námrazou, snehom, zľadovatenými a zasneženými cestami. Na jazdu v zime sa treba pripraviť aj správnou výbavou auta, keďže riziko nehôd vzrastá v tom období až sedemnásobne. Niektorí vodiči kupujú lacnejšie pneumatiky v hypermarketoch , aby aspoň niečo ušetrili. Ide len o krátkozraké "šetrenie“. "Kvalita týchto pneumatík nie je najlepšia, a často sú najmä zimné pneumatiky vyrobené z nevhodných zmesí. Prejaví sa to až po namontovaní na vozidlo a vodič zistí pri prvom prejazde snehom, alebo aj mokrou cestou, že pneumatiky nedržia stopu a majú slabé adhézne vlastnosti.“ Zmesy , z ktorých sú vyrobené "lacné“ pneumatiky, neobsahuje kvalitné prímesi (siliku a mäkčidlá), ktoré dodávajú zimným pneumatikám vlastnosti pre prevádzku v zimných podmienkach.
Neodporúča sa kupovať ojazdené pneumatiky z "druhej ruky“. Nikde totiž nemáte zaručenú bezchybnosť takto kúpených pneumatík a aj keď môže mať pneumatika správne rozmery, často sa pri nich stretnete s rozdielnou dobou výroby a niekedy aj s rozdielnymi výrobcami."Pneumatiky kupované bez poradenstva sú vyhodené peniaze. Často máte takéto pneumatiky na jednu sezónu a v prípade, že sa niekde " šmyknete“ , cena sa mi znásobí.“
Kúpa pneumatík - rozhodujúci je výber .
Každé auto, či už nové alebo ojazdené, potrebuje optimálne pneumatiky. Zároveň sa odporúča každému vodičovi, aby si najprv zistil presné rozmery ráfikov a pneumatík, ktoré má uvedené v technickom preukaze k vozidlu. "Následne si treba spraviť prehľad o značkách v obchodoch a servisoch a zistiť jednotlivé ceny pneumatík ponúkajú. Nezanedbateľná je aj finančná úspora pri včasnej kúpe pneumatík cez internet , alebo v "kamennom“ obchode, prípadne priamo v pneuservise . Rozdiel je niekedy až 30 percent. Ani univerzálne pneumatiky nemusia byť pre vaše auto tým pravým, ich univerzálnosť je podľa jeho slov odborníkov značne obmedzená. Sledujte porovnávacie testy Súčasný trh ponúka veľké množstvo pneumatík od rôznych výrobcov. Časť motoristickej verejnosti tvrdí, že dobrá pneumatika sa dá kúpiť aj lacnejšie, netreba zbytočne "preplácať" na drahých a značkových výrobkoch. Podľa odborníka to však celkom neplatí. "Aj keď sa úroveň medzi výrobcami čiastočne vyrovnala, pokiaľ si chce vodič kúpiť špičkové pneumatiky, tak si musí kúpiť aj značkové pneumatiky. Odporúča sa pozrieť si porovnávacie testy pneumatík, či už v časopisoch alebo na weboch predajcov pneumatík. Keď kúpite zimnú pneumatiku, môžete aj vlastnými silami predĺžiť jej životnosť. Základná rada podľa odborníka znie: „ 4 + 4 + 4 “. "To znamená, vždy treba vymeniť všetky 4 pneumatiky. Dá sa prezuť aj len jedna (hnacia) náprava, ale jazdné vlastnosti takto obutého vozidla budú mať ďaleko k optimu. Aj najlepšia pneumatika časom starne. Zimná pneumatika by mala mať najmenej 4 mm hlboký dezén.“ Treba sa postarať aj o vhodné uskladnenie pneumatík. "Po sezóne je ich treba riadne očistiť od prachu, soli a iných nečistôt. Uskladniť ich najlepšie na ráfikoch nahustené podľa predpisu, v suchom, tmavom sklade. Pokiaľ sú pneumatiky na ráfikoch, tak by nemali byť na sebe uložené viac ako 4 pneumatiky.
Životnosť pneumatík
Životnosť sezónnych pneumatík si môžete predĺžiť ošetrovaním pneumatík v čase, keď ich skladujete silikónovým olejom, prípadne správnym hustením. V lete parkovaním v podzemných garážach prípadne v tieni, nie na priamom slnku. "Po 5-6 rokoch, pri predpoklade, že striedate sady, Pneumatiky by ste mali vymeniť v prípade, že na aute najazdíte okolo 10 000 km za rok. Siedmy rok by mal byť hraničný aj pre tých, ktorí jazdia 3000 km za rok. Treba sa pozerať na kvalitu pneuservisu. "Špecializované pneuservisy majú obyčajne aj špičkovú techniku. Ťažko kvalitne prezuje a vyváži kolesá malý "jednoosobový “ servis so zastaranou technikou. Svojpomocne si môžete vymeniť pneumatiky vtedy, keď sú obuté na ráfikoch, vhodné si dať však kolesá znova vyvážiť." Nevyvážené koleso sa môže prejaviť kmitaním, ktoré sa prenáša na volant. Tým sa môžu opotrebovať súčiastky riadenia a tlmiče pérovania. "Odborný značkový pneuservis dodržuje aj rovnomerné a správne dotiahnutie kolies na nápravu pomocou momentového kľúča. Pri amatérskej výmene to nie je možné, nakoľko amatér nemá k dispozícii technické vybavenie (momentový kľúč).
Či je dezén pneumatiky v poriadku vám prezradí jednoduchý test jednoeurovou mincou.
Prezúvate zimné pneumatiky a neviete, či je ich dezén ešte dostatočný? Zistíte to ľahkým testom. Stačí vám k tomu minca v hodnote jedného eura. Jednoeurovku vložíte medzi lamely na pneumatikách a jednoducho zistíte, či sú ešte vhodné na jazdu. Ak vidieť zlatý okraj mince, tak dezén nemá odborníkmi odporúčané 4mm. A to je pre vás signál na výmenu pneumatík za nové. Už nebudú dobre sedieť na snehu, ľade či mokrej vozovke.
S týmto jednoduchým testom prišla nemecká centrála poisťovne Allianz . Ani v prípade, že máte dostatočný dezén, však nemáte ešte vyhraté. Rokmi sa kvalita pneumatík zhoršuje. Guma je krehkejšia a pneumatiky strácajú priľnavosť. Takže, ak sú staršie ako šesť rokov, mali by ste ich vymeniť za nové. U nás je v súčasnosti povinné mať na osobných autách zimné pneumatiky na oboch nápravách, ak je na vozovke súvislá pokrývka snehu, ľadu alebo sa šmýka. Ak tak neurobíte, okrem rizika nehody vám hrozí pokuta 60 eur od polície. Dokonca vás môžu aj odstaviť a zakázať vám ďalšiu jazdu.
Krok 1: Mincu zasuňte do dezénu.
Krok 2: Dezén by mal byť minimálne po zlatý okraj mince.
Krok 3: Ak zlatý okraj pretŕča, takýto dezén nie je v poriadku
Na kolesový kľúč neskáčte
Býva "dobrým" zvykom, že keď si sami vymieňame kolesá, tak sa snažíme skrutky kolies dotiahnuť ako sa len dá. To je ale veľká chyba!
Keď potom dostaneme napr. defekt na diaľnici a budeme potrebovať takto dotiahnutú skrutku povoliť, môže sa nám stať, že ju nepovolíme, ale odtrhneme. Pri diskoch z ľahkých zliatin je to ešte horšie, nakoľko hrozí nebezpečenstvo trvalého poškodenia disku. Skrutky na kolesách osobných automobilov by sa mali doťahovať silou cca 120 Nm, čo jest asi 12 kg na 1 meter dlhej páke. Ak sa majú skrutky dotiahnuť na správny moment, musia byť závity v prvom rade čisté a namazané!
Po nasadení kolesa sa všetky skrutky dotiahnu tzv. na dotyk, potom postupujeme do kríža (doťahujeme skrutky oproti sebe, teda napríklad prvú, tretiu, štvrtú, druhú) na cca 80 Nm, a následne na odhadovaných 120 Nm. Na to je najlepší momentový kľúč, ale dá sa to zvládnuť aj bežným kolesovým kľúčom, keď dotiahneme skrutky rukami s citom.
Dnes si však väčšina z nás necháva kolesá vymieňať v pneuservisoch , kde majú pneumatické uťahovačky. Dobrá vec, pokiaľ ich používajú správne. Veľmi často ich však majú nastavené na max. moment , aby prístrojom mohli skrutky ľahko povoľovať. No len máloktorý mechanik si pri doťahovaní nastaví nielen opačný smer, ale aj menší moment. Skúste skrutky dotiahnuté maximálnym momentom potom v prípade núdze povoliť ručne.
Zákazník by mal na manipuláciu s hliníkovými diskami v pneuservise dozerať a trvať na použití k nim dodaných skrutiek alebo matíc, prípadne vymedzovacích krúžkov a momentového kľúča. Kvalitný pneuservis má údaje o sile dotiahnutia matíc kolesa pre každý typ automobilu. Ak nie, nastáva riziko, že sa skrutka pretrhne alebo uvoľní.
Je čas obuť zimné pneumatiky
Predpoveď počasia hovorí jasnou rečou: zima sa rýchlo blíži. Vodiči by si preto mali v servisoch čo najskôr dohodnúť termíny na „prezutie“ zimných pneumatík. Už pri teplotách pod 7 °C má auto s letnými pneumatikami zhoršenú ovládateľnosť, čím sa výrazne znižuje bezpečnosť posádky. Najdôležitejšia je však schopnosť brzdiť. Tu sa prejavia rozdiely medzi letným a zimným „obutím" najviac. Na zasneženej vozovke má vozidlo s letnými gumami až o 20% dlhšiu brzdnú dráhu v porovnaní s tým, ktoré využíva zimný dezén. Práve tieto metre môžu zachrániť život. Zimné plášte sú na rozdiel od letných vyrobené z mäkších zmesí, majú viac lamiel a hlbší dezén. Z tohto dôvodu si aj v chlade zachovávajú priľnavosť a záber.
Kúpa zimných gúm si vyžaduje vyššiu počiatočnú investíciu. Treba si však uvedomiť, že v čase jazdenia na zimných plášťoch sa zasa neničia tie letné. Preto sa mýlia vodiči, ktorí si myslia, že keď nebudú „prezúvať", výrazne ušetria. Cena štandardných zimných plášťov sa pohybuje medzi 2- až 3-tisíc Sk (66,39 až 99,58 €) a v súčasnosti je takmer v každej predajni možný aj ich nákup na splátky. Oplatí sa tiež kupovať cez internet, kde môžete ušetriť na jednej pneumatike aj stovky korún. Snaha znížiť náklady ženie nezodpovedných vodičov aj k tomu, že nahodia zimné pneumatiky len na dve kolesá hnanej nápravy. Auto s takýmto obutím má však vysokú náchylnosť na šmyk a na klzkom povrchu je neovládateľné.
ZIMNÁ PNEUMATIKA VS. LETNÁ PNEUMATIKA
Zimná pneumatika je vyrobená z mäkších zmesí a má hlbší dezén. Kľúčový je väčší počet lamiel (drážok). Lamelové bloky sú umiestnené v smere rotácie pneumatiky, čo zaručuje dobrý záber aj na náročnom zimnom povrchu vozovky.
Overené pravidlo 4 x 4:
zimné pneumatiky patria na všetky 4 kolesá
ich dezén nesmie byť plytší ako 4 milimetre
zimné gumy sa používajú minimálne 4 mesiace
vyhoďte plášte, ktoré sú staršie ako 4 roky
VÝMENA GÚM A ICH USKLADNENIE
Na výmenu pneumatík v servise sa objednajte telefonicky a s predstihom. Cena za kompletné prezutie s demontážou a montážou gúm na disky sa začína približne od 15 €. V prípade, že máte zimné plášte na samostatných diskoch, ušetríte. Počítajte však pri ich výmene so sumou aspoň 10 €). Presná cena sa odvíja od rozmeru pneumatiky a tiež od množstva zinku, ktorý sa používa na vyvažovanie.
Letné pneumatiky, ktoré odkladáte, si presne označte, aby ste vedeli, na ktorom kolese boli umiestnené. Pneuservisy vám ponúknu i možnosť uskladnenia plášťov. Ak si však budete letné gumy skladovať sami, mali by ste dodržať niekoľko pravidiel. Samotné plášte, ktoré nie sú na diskoch, položte nastojato, a približne v mesačných intervaloch ich jemne pootočte. Ak máte letné pneumatiky na diskoch, ideálne je zavesiť ich na háky. Druhou možnosťou je položiť ich na seba naležato.
Výmena pneumatik a škrabky
Každú jeseň prežívate rovnaký stres? Pri prvej mínusovej teplote vám zamrzne kvapalina v ostrekovači a na zimné pneumatiky si spomeniete až keď napadne prvý sneh? Prípravu na nástup zimy treba riešiť už teraz. Námrazu na čelnom skle odstráni aj kreditná karta, ale so škrabkou to ide lepšie.
V prvom rade si objednajte vhodný termín v pneuservise , doplňte ostrekovač nemrznúcou zmesou a do auta pribaľte škrabku na námrazu. V polovici októbra sú pneuservisy poloprázdne s voľnými termínmi. Začiatkom novembra sa situácia razom zmení, najmä ak napadne prvý sneh. Na výmenu pneumatík sa bude čakať dlho a motoristi budú nervózni, pretože každý chce prezuť auto teraz a bez čakania. Firmy, ktoré menia pneumatiky okolo 15. októbra nemajú skúsenosť s ich výrazným opotrebovaním počas posledných teplých dní. Skôr sú negatívne skúsenosti zo strateného času a peňazí pri prezúvaní na poslednú chvíľu.
HĹBKA DEZÉNU A POVINNÉ POUŽÍVANIE ZIMNÝCH PNEUMATÍK
Minimálna hĺbka dezénu je SR daná zákonom. Prevádzka na viac ojazdených pneumatikách sa stáva veľmi nebezpečnou, hlavne pri jazde na mokrom povrchu. Vzor pneumatiky nedokáže spoľahlivo odvádzať vodu a častejšie dochádza k šmykom a aquaplaningu .
Na aute môžete používať len pneumatiky uvedené v technickom preukaze. Musia byť nahustené na tlak určený výrobcom vozidla a nesmú byť príliš poškodené na svojom obvode. Hĺbka hlavných drážok dezénu pneumatík má mať minimálne 1,6 mm pre „nezimné“ pneumatiky a 3 mm na zimných, doporučuje sa však jazdiť na pneumatikách so vzorom hlbokým 4 mm.
Nová vyhláška č. 464/2009 Z.z. k zákonu o podmienkach prevádzky vozidiel
Rovnako ako novela, aj vyhláška vstúpila do platnosti 20. novembra 2009. Priniesla pravidlá v tom, ako majú vyzerať detaily karosérie, akú majú mať funkčnosť, rieši výhľad z vozidla (§4, vyhl. 464/2009 Z.z.) používanie iných ako predpísaných svietidiel, používanie oranžových majákov a v neposlednom rade aj hĺbku drážok dezénu na zimných, letných a celoročných pneumatikách.
Na aute môžete používať len pneumatiky uvedené v technickom preukaze. Musia byť nahustené na tlak určený výrobcom vozidla a nesmú byť príliš poškodené na svojom obvode. Hĺbka hlavných drážok dezénu pneumatík má mať minimálne 1,6 mm pre „nezimné“ pneumatiky a 3 mm na zimných. Zaujímavosťou je nutnosť použiť nálepky pre zimné pneumatiky, ktoré sú určené na nižšiu rýchlosť, ako je konštrukčná rýchlosť vozidla.
Novou vyhláškou sa obmedzuje aj použitie protektorovaných a svojpomocne opravovaných pneumatík rôznymi sadami na opravu.
Podľa vyhlášky 464/2009 Z.z. §5 odsek 4 - ak sa použijú zimné pneumatiky s označením „M+S“, „M. S.“ alebo „M & S“ s nižšou kategóriou rýchlosti, ako je najväčšia konštrukčná rýchlosť vozidla, je nutné na túto skutočnosť upozorniť dodatkovým označením formou nálepky. Kategóriu rýchlosti vozidla sa odporúča znížiť najviac o jednu rýchlostnú kategóriu nižšiu, ako je najväčšia konštrukčná rýchlosť vozidla. Údaj na nálepke musí obsahovať najväčšiu prípustnú rýchlosť zimných pneumatík namontovaných na vozidle, ktorá počas prevádzky vozidla v cestnej premávke nesmie byť prekročená. Nálepka musí byť umiestnená v zornom poli vodiča. Upozornenie formou nálepky môže byť nahradené zariadením trvale nainštalovaným vo vozidle napríklad palubným počítačom.
Nálepka na zníženie rýchlostného indexu pneumatík podľa vyššie uvedenej vyhlášky. Je dodávaná predajcom a pneuservisom od výrobcov a dodávateľov. Nálepka je veľkosti cca 1 € mince a označuje najväčšiu prípustnú rýchlosť zimných pneumatík.