Pneuservis

njkjkjkjkj

Máme pre vás 6 jednoduchých rád

ako pripraviť auto na zimu

 

Podceňovať zimné obdobie sa neoplatí. Odkladať prípravu auta na poslednú chvíľu tiež nie. Sneh a ľad môžu prísť zo dňa na deň. Výmena pneumatík, či kúpa nemrznúcej zmesi  do ostrekovačov nie sú jediné činnosti, ktoré by vodiči mali pred jazdou v zimných podmienkach urobiť.

1. Neriskujte a prezujte na zimné pneumatiky včas

Používanie zimných pneumatík na Slovensku je povinné, ak je na vozovke súvislá snehová vrstva, ľad alebo námraza. Keďže počasie sa v jesenných a zimných mesiacoch mení veľmi rýchlo a nepredvídateľne, základom prípravy auta na zimu musí byť včasné prezutie letných pneumatík na zimné. Ak sa priemerná denná teplota pohybuje pod hranicou 7°C, je ten správny čas. Nenechajte sa zmiasť predpoveďou počasia, kde sa hlásia najvyššie predpokladané denné teploty. Ak jazdíte napríklad do práce skoro ráno a odchádzate neskôr poobede, denné maximá sa vás netýkajú a môže sa stať, že jazdíte na letných pneumatikách pod hranicou 7°C. Zimné pneumatiky by ste mali ponechať na vozidle približne do konca marca. Pokiaľ svoje auto obúvate na nové pneumatiky, je nutné ich ešte zabehnúť, pretože optimálne vlastnosti získavajú približne po 300 km. Počas zimy je dôležitá aj pravidelná kontrola prípadného poškodenia, následne vyváženie a kontrola tlaku.

2. Námraza a sneh musí preč!

Myslite na bezpečnosť, neohrozujte seba ani ostatných. Prvou vecou, ktorú pred štartom musíme urobiť, je odstránenie snehu a námrazy na oknách a nielen na nich! Nedostatočným očistením auta od snehu a námrazy neohrozujete iba seba, ale aj ostatných účastníkov cestnej premávky. Odporúčame preto nepodceňovať toto riziko a radšej vstať skôr, dôkladne auto pripraviť na cestu. V prípade zapríčinenia nehody s nesprávne vyčisteným autom môžete mať problémy nielen s políciou, ale i poisťovňou. Navyše, snehová nádielka na streche a na kapote zvyšuje aerodynamický odpor a tým aj spotrebu paliva. Nehovoriac o tom, že odlietajúci sneh za jazdy výrazne znepríjemňuje šoférovanie iným. To už nehovoríme o vodičoch nákladných áut, ktorí by mali sneh a ľad poctivo odstraňovať. Taký poriadne veľký kus ľadu letiaci zo strechy návesu, môže nielenže vystrašiť vodiča a prinútiť ho k nebezpečnému manévru, môže tiež poškodiť autá idúce za ním. Viacerí kamionisti  túto povinnosť ignorujú, a tak odporúčame vodičom dodržiavať za kamiónmi ešte väčší odstup.

3. Skontrolujte stierače a vstrekovaciu  sústavu

K dobrému výhľadu z interiéru automobilu patria aj kvalitné stierače. V zime sú stierače spolu s ostrekovačom oveľa viac využívané, a preto nezabudnite preveriť ich funkčnosť v predstihu. Pokiaľ tie vaše nie sú v dobrom stave, odporúčame ich vymeniť čo najskôr. Samozrejmosťou je kontrola funkčnosti  ostrekovacej sústavy a výmena letnej náplne ostrekovača za zimnú.

4. Nezabudnite na akumulátor

 

Pred zimnou prípravou určite odporúčame skontrolovať si akumulátor. Práve ten je v zime nadmerne namáhaný a môže ľahko zradiť. Kontrola a premeranie, resp. výmena akumulátora za nový môže ušetriť nechcené problémy na ceste. Majiteľom vozidiel so skorším dátumom výroby odporúčame skontrolovať zapaľovaciu sústavu aj sviečky. V staršom aute sa oplatí mať aj štartovacie káble. Pokiaľ sa vám akumulátor vybije, auto naštartujete pomocou nich. Neodporúčame auto roztláčať, mohli by ste zničiť katalyzátor.

5. Jazdite plynulo a vyhýbajte sa prudkému brzdeniu

Myslite aj na brzdy, ktoré je nevyhnutné mať v stopercentnom stave, a nezabudnite ani na kontrolu brzdovej kvapaliny. V zimných mesiacoch sa snažte vyhýbať prudkému brzdeniu a vysokým rýchlostiam. Zrýchľujte plynulo, dodržiavajte väčšiu vzdialenosť medzi vozidlami a pri brzdení nerobte trhavé pohyby volantom. Ak cestujete na hory, vhod môžu prísť i snehové reťaze či vrecko plnené soľou alebo pieskom. Odporúčame si nasadzovanie reťazí nacvičiť v teple garáže alebo krytého parkoviska.

6. Zahrievanie auta na voľnobeh skôr uškodí ako pomôže

V zime nenechávajte motor bežať na voľnobeh, k  zahriatiu mu tým nepomôžete. Bez ohľadu na to, či máte benzínový alebo dieselový motor, najlepšie motor zahrejete pri plynulej jazde. Navyše, ak aj motor zahrejete, ostatné pohyblivé súčasti auta sú stále "studené." Nielenže sa potrebujú rozhýbať rovnako ako motor, tiež potrebujú teplo a mazivo. Kým auto nie je zahriate (nehovoríme o kabíne), odporúčame jazdiť v nízkych otáčkach a nevytáčať motor. Majitelia dieselových motorov by mali toto pravidlo dodržiavať o to dôslednejšie, pretože motory tejto konštrukcie sa zahrievajú pomalšie ako benzínové. Rovnako tak motory vybavené  turbodúchadlom  treba zahrievať citlivo a nedupať na plyn hneď po naštartovaní. Pri dodržiavaní uvedených jednoduchých pravidiel vám to motor vráti v podobe dlhšej životnosti a spoľahlivej prevádzky.

Na čo si dať pozor

pri kúpe ojazdého vozidla?

 

1. Vonkajší vzhľad auta

Lak. Pozrite sa, či má lak na celej karosérií rovnaký odtieň, lesk a štruktúru. Ak je lak matný, majiteľ auta sa veľmi o jeho údržbu nezaujímal. Auto, ktoré je úplne alebo čiastočne prelakované naznačuje, že mohlo byť v minulosti búrané. Nový lak na veku kufra vyznieva sviežejšie ako na jeho vnútornej strane. Na aute s pôvodným lakom to býva opačne.

Korózia. Ak si na laku všimnete malé bublinky, ide o koróziu karosérie. Pri kontrole sa zamerajte hlavne na lemy blatníkov, zvary, okraje dverí a ďalšie časti karosérie, nosníky a prahy. Nezabudnite ani na lem čelného skla, dno batožinového priestoru a pozrite sa aj na koberce v interiéri.

Medzery medzi dielmi karosérie. Ak sú medzery medzi dielmi neúmerne veľké, je možné, že auto bolo havarované a neodborne opravené. Vždy by mali byť rovnako veľké a zároveň čo najmenšie.

Stav plastov. Vyblednuté a popraskané plasty sú dôkazom toho, že auto nebolo garážované a bolo väčšinou vystavené priamemu slnečnému žiareniu.

Strecha vozidla. Musí byť dokonale rovná. Ak si všimnete pokrivenie, je možné, že je skrivená celá kostra auta následkom dopravnej nehody.

Sklá. Zamerajte sa na praskliny hlavne na čelnom skle. Ak je takáto prasklina v zornom poli vodiča, môže sa stať, že pri cestnej kontrole vám bude zadržaný technický preukaz a sklo budete musieť vymeniť.

 

2. Motor a kvapaliny

 

Motor. Otvorte kapotu a pozrite si stav motora. Skontrolujte, či nie je znečistený olejom alebo inými kvapalinami, čo môže naznačovať ich únik. Pri štarte si všímajte, či motor hneď naskočí, počúvajte či je chod kultivovaný a nie príliš hlučný. Pozrite sa aj na výfuk, či nadmerne nedymí.

Olej. Stav oleja skontrolujte pokiaľ je motor ešte studený. Mal by byť číry, neobsahujúci nečistoty a hlavne by ho malo byť dosť. Ak zistíte nedostatok, upozornite predávajúceho na túto skutočnosť a v konečnom dôsledku môžete žiadať o zníženie ceny, ak sa rozhodnete kúpiť.

Kvapaliny. Skontrolujte, či je v nádobách dostatočné množstvo príslušnej kvapaliny. Ak nie, budete ich musieť doplniť alebo úplne vymeniť.

Brzdová sústava. Potrubie brzdovej sústavy by nemalo byť deformované a hadičky by nemali byť popraskané.

 

3. Interiér

 

Volant, riadiaca páka, pedále a ostatné ovládače. Zamerajte sa na časti interiéru, s ktorými je vodič neustále v kontakte a podľa ktorých sa dá odhadnúť vek vozidla. Ak sú gumové časti pedálov, volant, páka veľmi vyhladené, auto má určite najazdených viac ako 100 000 km. Pozrite si aktuálny stav kilometrov a ak je toto číslo neúmerne nízke stavu vozidla, je veľmi pravdepodobné, že boli km stočené. Priveľa škrabancov od kľúča v okolí spínacej skrinky tiež indikuje stav vozidla.

Sedadlá a čalúnenie. Sedadlá by mali byť čisté a nevysedené. Ak sú na sedadlách navlečené poťahy, dajte ich dole a skontrolujte skutočný stav originálnych poťahov. Zamerajte sa na celkovú čistotu interiéru.

Dodatočne montované doplnky. Napríklad HF pre mobilný telefón, CD meniče, rôzne tienidlá. Všetko toto príslušenstvo musí mať dokumentáciu o schválení k premávke. Ak o dané príslušenstvo nemáte záujem, radšej ho nechajte odmontovať ešte pred kúpou vozu.

 

4. Spodok auta

 

Kontrola podvozku. Seriózny predajca by vám mal bez problémov povoliť kontrolu podvozku. V opačnom prípade sa poobzerajte po inom predajcovi.

Spodok vozidla. Pri kontrole stavu podvozku sa zamerajte na jeho čistotu TJ. či nie je znečistený olejom alebo brzdovou kvapalinou. Zamerajte sa na stav prahov, nosníkov a náprav, či nie sú poškodené mechanicky alebo koróziou. Podvozok by mal byť ošetrený ochranným náterom.

Tlmiče a uchytenie náprav. Skontrolujte ich úplnú neporušenosť. Uchytenie náprav a tlmiče nesmú byť skorodované a najviac u tlmičov skontrolujte, či neuniká olej.

Disky a pneumatiky. si tiež zaslúžia dôkladnú kontrolu, či nie sú poškodené resp. nadmerne ojazdené, čo si následne bude žiadať dodatočnú investíciu. Ak sú pneumatiky nerovnomerne ojazdené, pravdepodobne je porušená geometria náprav. Plôšky na behúni zasa poukazujú na nevyvážené kolesá.

Výfukové potrubie. O tom, či nie je deravé výfukové potrubie sa dá presvedčiť zrakom aj sluchom pri naštartovanom motore.

 

5. Pôvod auta a servisná história

 

VIN kód je unikátne identifikačné číslo karosérie. Číslo na karosérií sa musí zhodovať s číslom v technickom preukaze. Skontrolujte, či je číslo výrazne vyrazené a dobre čitateľné. Tak isto preverte aj číslo motora.

Kódy skiel. Čísla skiel by mali na seba nadväzovať a mali by byť od jedného výrobcu. Toto už vo veľa prípadoch neplatí o čelnom skle, ktoré býva dosť často menené. Rôzne výrobné značky na každom skle znamenajú, že auto má veľmi podozrivý pôvod.

Servisná knižka. Servisná knižka vám prezradí veľa o tom, ako sa predchádzajúci majiteľ o auto staral a nemala by chýbať. Ak knižka chýba mali by ste sa poobzerať po inom aute.

 

6. Skúšobná jazda

 

Skúšobná jazda. Pri kúpe auta požiadajte majiteľa o skúšobnú jazdu. Každý seriózny predávajúci by vám to mal umožniť. Nenechajte sa len odviesť, ale si sami sadnite za volant, aby ste cítili, ako sa auto pri jazde správa.

Štartovanie. Ak auto ťažko štartuje, môže to byť znak nesprávne nastaveného zapaľovania, príčinou môže byť tiež vybitý akumulátor, ale aj motor zrelý na generálku.

Motor. Počúvajte, čí je chod motora kultivovaný a nie príliš hlučný. Odozva po stlačení plynového pedálu by mala byť okamžitá. Zamerajte sa aj na výfuk, či nadmerne nedymí no v zimných mesiacoch sa nenechajte pomýliť čisto bielou vodnou parou, čo je prirodzené. Otestujte auto vo všetkých možných režimoch ako jazda s častým rozbiehaním a zastavovaním, jazda na diaľnici, ak je to možné. Taktiež vyskúšajte aj prudkú akceleráciu. Ak je auto v poriadku, neublíži mu to.

Prevodovka. Radenie rýchlostných stupňov by malo ísť hladko, bez väčšieho odporu a prítomnosti nepríjemných zvukov. Nezabudnite zaradiť aj spiatočku.

Spojka by mala umožňovať bezproblémový plynulý rozjazd i radenie. Mala by zaberať rovnomerne po celej dráhe chodu pedálu a bez akýchkoľvek zvukových prejavov.

Podvozok a nápravy. Hlavne si všimnite, či z oblasti náprav a podvozku nevychádzajú nepríjemné zvuky. Prechádzanie nerovností musí byť plynulé a auto nesmie "plávať"

Riadenie by malo byť bez odporu, presné a ľahko fungujúce. Nemalo by pri vyšších rýchlostiach vibrovať a pri rovnej jazde by mala byť priečka volantu vodorovne. Šikmá priečka volantu a ťahanie vozidla do strany počas jazdy v priamom smere naznačuje porušenú geometriu náprav. Chvenie volantu môže mať na svedomí nevyváženosť predných kolies. Ak sa chveje spätné zrkadlo, nevyvážené sú zadné kolesá. Riadenie nemá mať nadmernú vôľu.

Brzdy by mali mať zodpovedajúci rovnomerný účinok. Brzdový pedál by mal zaberať už v prvej polovici zdvihu. Ak pumpovaním tvrdne, brzdový systém je zavzdušnený. Pri brzdení nesmú byť žiadne vibrácie a auto by nemalo mať pri prudkom zabrzdení tendenciu meniť smer jazdy.

Kupujete "jazdenky" zo zahraničia ?

Čaká vás kopec papierovania

 

Kúpa ojazdeného vozidla zo zahraničia je dnes jednou z možností, ako získať automobil za rozumnú cenu. S cieľom pomôcť kupujúcim predísť mnohým nepríjemnostiam, ktoré môžu byť spojené s kúpou jazdeného vozidla, prinášame informácie na čo je potrebné zamerať sa pri dovoze vozidla spoza hraníc Slovenska. Nie je ich málo. Takmer toľko, koľko sa predá nových áut na našom trhu. Len vlani sa na Slovensko jednotlivo doviezlo vyše 74-tisíc vozidiel a od januára do augusta 2013 si Slováci doviezli viac ako 40-tisíc áut. Kúpa vozidla zo zahraničia predstavuje do značnej miery riziko, lebo kupujúci veľakrát nevie kde a hlavne u koho si môže overiť históriu automobilu, o ktorý má záujem.

Obhliadka vozidla pred kúpou

Vyhliadli ste si vozidlo a chcete si ho kúpiť? V prvom rade absolvujte statickú obhliadku vozidla. Skontrolujte či karoséria nie je prehrdzavená (začiatok prehrdzavenia -vystupujúca hrdza pod lakom vyzerá ako malé mäkké bublinky), či bola lakovaná (toto voľným okom uvidí len odborník, laik nie), prípadne si zoberte so sebou odborníka, ktorý premeria celú karosériu prístrojom na meranie hrúbky laku (laik nemá šancu zistiť to). Ďalej si skontrolujte: dátumy výroby skiel na vozidle, pod prednou kapotou - pokiaľ sú viditeľné predné nosníky karosérie – mali by byť viditeľné prípadné zásahy po ich rovnaní, čo svedčí o predchádzajúcej havárii vozidla (čelný náraz – s najväčšou pravdepodobnosťou boli aj vystrelené airbag).

Obr.1: Pri kúpe vozidla je dôležité nesústrediť sa len na stav najazdených kilometrov, ale v prvom rade na technický stav a stav opotrebenia vozidla, ktoré nemusia vždy korešpondovať s najazdenými kilometrami a to dokonca ani v prípade, ak neboli stiahnuté.

V interiéri si skontrolujte opotrebenie vodičovho sedadla, volantu a páky radenia – opotrebenie by malo súhlasiť s počtom najazdených kilometrov. Najazdené kilometre však nie sú vôbec dôležitým prvkom pri kontrole stavu vozidla. Aj vozidlo, ktoré má najazdených 250-tisíc km, pokiaľ bolo o auto patrične postarané, môže byť v podstatne lepšom stave, ako vozidlo s najazdenými 100-tisíc km, ak sa oň majiteľ poriadne nestaral. Ideálne je, ak má vozidlo servisnú knižku s úplnou servisnou históriou.

Pri kontrole na zdviháku (nutné pri obhliadke vozidla !!! ) je potrebné zamerať sa na únik kvapalín z motora, prevodovky, chladiaceho systému. Skontrolujte stav tlmičov (pozor na ohrdzavené  misky, prípadne obal tlmiča). Podstatná je tiež kontrola podlahy karosérie na prípadné zvary po havárii, kontrola stavu bŕzd (hlavne brzdových kotúčov) a tesnosť všetkých brzdových súčastí (väčšinou zvyknú tiecť brzdové valčeky na zadných kolesách pri bubnových brzdách), kontrola podvozku na vôle v čapoch, kĺboch, kontrola výfukového systému (nadmerné zhrdzavenie, prípadne netesnosť), kontrola manžiet a gumových častí podvozku (   silentbloky    prednej a zadnej nápravy, manžety polobosí a riadenia) na vôle a netesnosti. V interiéri ešte skontrolujte funkčnosť všetkých prístrojov, tlačidiel, klimatizácie a pod.

Skúšobná jazda

Počas skúšobnej jazdy pozorne počúvajte zvuk, ktorý vozidlo vydáva. Treba sa zamerať na  rôzne zvuky od podvozku a motora – klepot z náprav (vôle v čapoch alebo  silentblokoch      nápravy alebo stabilizátora), počuteľné šúchanie kovu o kov (zodraté brzdové platničky alebo iná chyba), zvuky z motora ako je pískanie pri pridaní plynu (chyba  turba alebo poškodenie hadíc), klepot z motora a pod. Tiež je potrebné overiť účinnosť bŕzd na nefrekventovanej ceste (prudké zabrzdenie), zvuky pri brzdení, či pri prudkom brzdení neťahá vozidlo do strany a pod., ako aj to, či sú citeľné  nejaké vibrácie alebo trasenie, či už pri brzdení alebo samotnej jazde (poškodené pneumatiky, vôľa v  náprave, nevyvážené kolesá, prestáte-zhrdzavené  alebo prehriate a krivé brzdové kotúče, atd.) alebo či nepočuť pravidelné rapkanie z prednej nápravy pri jazde do zákruty pod plynom (poškodený homokinetický kĺb). Následne je nutné skontrolovať a porovnať VIN vo všetkých dokladoch od vozidla s VIN na samotnom vozidle a na štítku!!

Obr.2: Ak nedokážete sami objektívne posúdiť stav ojazdeného vozidla, o ktoré máte záujem, obráťte sa na nezávislých odborníkov a autorizované servisy.

V každom prípade 95% zo spomenutých vecí si laik aj tak nemá šancu skontrolovať sám. Je viac ako nutné prizvať si k takejto obhliadke vozidla nezávislého odborníka, ktorý sa v problematike vyzná. Pokiaľ kupujúci nepozná žiadneho odborníka na vozidlá, treba požiadať predávajúceho o kompletnú kontrolu vozidla v autorizovanom servise, kde ho okrem iného „napichnú“ aj na diagnostiku a zistia vnútorné chyby v elektronike vozidla, prípadne aj skutočný počet najazdených kilometrov (závisí od značky vozidla).

Ako kupujúci chcete mať istotu, že vozidlo je v poriadku a nie je robený žiadny zásah do identifikátorov a do dokladov vozidla, ako aj to, že nie je nijako blokované? Je nutné navštíviť pracovisko kontroly originality a dať vozidlo skontrolovať. Kontrola originality (www.ko.sk ) potvrdí, či je vozidlo spôsobilé na premávku na pozemných komunikáciách.

Ak vozidlo prejde touto "tortúrou" bez zaváhania, je vysoko pravdepodobné, že je všetko v poriadku a vy sa môžete hotovať auto divieť . Ako vozidlo prihlásiť, čo všetko na to potrebujete a čo to bude stáť? To sa dozviete nabudúce v pokračovaní tohto článku.

Pripravte si peňaženku, dostatok času, nervov a trpezlivosť. Aj tak vždy nemusíte uspieť.

Viete, ako preveriť auto, ktoré si chcete doviezť zo zahraničia, či nepochádza z krádeže, alebo nemá iné "záznamy": Či zodpovedá uvádzaný stav kilometrov udávaným hodnotám, či nebolo havarované a podobne? Už sme vám minulý týždeň odporúčali, čo všetko musíte absolvovať, aby ste sa presvedčili, že auto vyhliadnuté v zahraničí, je v poriadku. Čo ďalej, aby ste dostali vytúžené evidenčné číslo? Keď  ste si auto poriadne "prevetrali" a preverili ste, čo sa dá, ste na najlepšej ceste veriť, že je naozaj všetko v poriadku. Ak je aj cena primeraná, ostáva už len auto priviezť a prihlásiť. Ale ako na to? Čo všetko pre tento proces potrebujete absolvovať a čo vás to bude stáť?

Prihlásenie vozidla

Ak ste nezistili žiadne závažné chyby a nedostatky, môžete si vozidlo kúpiť a priviezť na Slovensko, kde Vás čaká jeho prihlásenie. V nasledujúcich krokoch popíšeme presný postup:

1.krok: Je potrebné dať si preložiť do slovenčiny doklady vozidla a kúpnopredajnú zmluvu. Preložiť sa vo väčšine prípadov dávajú len fotokópie dokladov a originál kúpnopredajnej zmluvy alebo akéhokoľvek nadobúdacieho dokladu. Rada: majiteľ vozidla ušetrí 20 eur za preklad, ak je kúpnopredajná zmluva vyhotovená dvojjazyčne.

2.krok: Vykonanie kontroly originality ( Kna vozidle, kde je potrebné predložiť originály dokladov vozidla, preklady dokladov, nadobúdací doklad (pre KO nie je nutný preklad tohto dokladu, vyžaduje ho ale obvodný úrad v ďalšom konaní) a doklady vodiča, ktorý vozidlo pristavil na kontrolu originality. Pozrite si zoznam pracovísk KO.

Aby sme pomohli kupujúcim ojazdených vozidiel a dali sa tak eliminovať možnosti podvodov, môže si verejnosť v sekcii „overenie vozidla“ práve na web stránke www.ko.sk overiť údaje z kontroly originality a porovnať ich so súčasným stavom vozidla. Overenie je bezplatné. Do vyhľadávača stačí zadať buď: VIN číslo, evidenčné číslo vozidla, číslo odborného posudku KO alebo kontrolnej nálepky KO. Na web stránke poverenej technickej služby kontroly originality vozidiel je súčasne možné zistiť, či sa na vozidlo v čase KO nevzťahuje exekučná blokácia. Overenie exekučnej blokácie sa totiž stalo neoddeliteľnou súčasťou kontroly originality vozidla, aby si záujemca mohol ešte pred kúpou overiť, či nie je na konkrétne vozidlo vedená exekúcia. Výsledok overenia je automaticky zapísaný aj do odborného posudku o kontrole originality vozidla. Ak vozidlo prejde KO ako „spôsobilé“, ďalším krokom je vykonanie technickej a emisnej kontroly (pri motocykloch len technickej kontroly). Týka sa to len vozidiel starších ako 4 roky. Cena za vykonanie TK a EK je rôzna, platí presne to isté ako pri pracoviskách KO. K vozidlu bude vydaný odborný posudok TK a EK, pričom kontrolné nálepky a osvedčenia o kontrolách budú vydané následne po zapísaní vozidla do slovenskej evidencie vozidiel a pridelení EČV.

3.krok: Vypísanie žiadosti o prihlásenie jednotlivo dovezeného vozidla a zaplatenie recyklačného poplatku, ktorý je vo výške 66,39 eur (motocykle sú oslobodené od recyklačného poplatku).

4.krok: Návšteva obvodného úradu dopravy a odovzdanie žiadosti kompetentným pracovníkom. Pracovníci obvodného úradu od Vás budú vyžadovať:

Odborný posudok z KO s výsledkom „spôsobilé“ – nie starší ako 15 dní

Odborný posudok z TK s výsledkom „spôsobilé“

Odborný posudok z EK s výsledkom „spôsobilé“

Originálne doklady vozidla

Preklady dokladov vozidla

Platný doklad totožnosti

Kúpnopredajnú zmluvu (buď dvojjazyčnú alebo aj preklad zmluvy)

Potvrdenie o zaplatení recyklačného poplatku (neplatí pre motocykle)

Kolky v hodnote 106,- eur (alebo 306,- eur pri zrýchlenom konaní – pre vystavenie Osvedčenia o evidencii do 14 dní od podania žiadosti)

Žiadosť o prihlásenie jednotlivo dovezeného vozidla

5.krok: Po obdŕžaní  Osvedčenia o evidencii vozidla - časť 2. z obvodného úradu dopravy, je nutné dať vozidlo zákonne poistiť, pretože bez dokladu o poistení vozidla na polícii vozidlo nebude zapísané do slovenskej evidencie vozidiel. Cena zákonnej poistky závisí od samotnej poisťovne, ako aj od ďalších špecifických skutočností (výkon motora, vek majiteľa vozidla...)

6.krok: Zapísanie vozidla do slovenskej evidencie vozidiel na dopravnom inšpektoráte. Pokiaľ má vozidlo odborný posudok KO, nie je nutné vykonať obhliadku vozidla (identifikačných znakov VIN a výrobného štítku) na polícii pri zapísaní vozidla do slovenskej evidencie vozidiel.

Obr.4: Kontrolná nálepka KO vyjadruje spôsobilosť vozidla pre premávku na pozemných komunikáciách. Na vozidlá, ktoré sú hodnotené ako „nespôsobilé“ alebo „dočasne spôsobilé“ sa nálepka KO na predné sklo vozidla nelepí.

K vozidlu je nutné priložiť nasledovné dokumenty:

Odborné posudky z KO, EK a TK

Kúpnopredajnú zmluvu alebo nadobúdací doklad od vozidla

Osvedčenie o evidencii, časť 2 vydané obvodným úradom dopravy

Doklad o prepustení vozidla do voľného obehu, ak je dovezené z tretích krajín

Potvrdenie o uzatvorení zákonného poistenia na vozidlo

Platný doklad totožnosti. Ak je držiteľom firma, je potrebné priniesť aj originál výpisu z obchodného alebo živnostenského registra, prípadne ich notárom overenú kópiu

Žiadosť o zapísanie vozidla do slovenskej evidencie vozidiel

Splnomocnenie, pokiaľ je držiteľ alebo vlastník (napr. leasingová spoločnosť) vozidla zastupovaný s úradne overeným podpisom splnomocniteľa

Ak ide o nový dopravný prostriedok dovezený z iného členského štátu Európskej únie, je potrebné priniesť potvrdenie vydané daňovým úradom o zaplatení dane z pridanej hodnoty v tuzemsku. Potvrdenie sa nevyžaduje pokiaľ vlastník vozidla predloží osvedčenie o registrácii pre daň z pridanej hodnoty a potvrdenie daňového úradu o tom, že informoval daňový úrad o nadobudnutí nového dopravného prostriedku z iného členského štátu Európskej únie

Príslušný poplatok, pričom ten sa líši od výkonu motora vozidla:

Zápis prvého držiteľa (v SR) motorového vozidla alebo prípojného vozidla do evidencie, ak je výkon motora do 80 kW  vrátane a prvý zápis držiteľa motorového vozidla kategórie N1 s najviac tromi miestami na sedenie aj s vykonaním úprav v dokladoch, vrátane vydania týchto dokladov - 33 Prvý zápis držiteľa motorového vozidla kategórie L, M1 a N1, okrem kategórie N1 s najviac tromi miestami na sedenie, do evidencie vozidiel v Slovenskej republike aj s vykonaním úprav v dokladoch vrátane vydania týchto dokladov, ak je výkon motora :

nad 80 kW do 86 kW.........................................................167 €

nad 86 kW do 92 kW.........................................................217 €

nad 92 kW do 98 kW.........................................................267 €

nad 98 kW do 104 kW.......................................................327 €

nad 104 kW do 110 kW.....................................................397 €

nad 110 kW do 121 kW.....................................................477 €

nad 121 kW do 132 kW.....................................................657 €

nad 132 kW do 143 kW.....................................................787 €

nad 143 kW do 154 kW.....................................................957 €

nad 154 kW do 165 kW..................................................1 157 €

nad 165 kW do 176 kW..................................................1 397 €

nad 176 kW do 202 kW..................................................1 697 €

nad 202 kW do 228 kW..................................................2 047 €

nad 228 kW do 254 kW..................................................2 467 €

nad 254 kW ................................................................2 997 €

Pridelenie evidenčného čísla - EČV a vydanie tabuľky s evidenčným číslom pri zápise vozidla do evidencie, za každú tabuľku - 16,50 €/kus

Posledným krokom je už len administratívna technická a emisná kontrola, kde sú na vozidlo nalepené kontrolné nálepky a vydané osvedčenia o TK a EK.

No a na záver nezabudnite na dôležitú prevenciu. Teda po kúpe vozidla zo zahraničia odporúčame vykonať základné servisné úkony v závislosti od veku vozidla a počtu najazdených kilometrov (výmena oleja, náplní, filtrov, príp. rozvodu motora), prípadne vykonať kompletnú servisnú prehliadku vozidla v autorizovanom, alebo inom servise.

Želáme veľa šťastných kilometrov!

Servis auta pred dovolenkou

 

Väčšina motoristov narába s autom ako s vlastným zdravím. Autoservis navštívia až vtedy, keď auto odmieta poslušnosť alebo sa srdce pod kapotou rozpadne. Našťastie auto je na rozdiel od zdravia nahraditeľné a vymeniteľné, zanedbaná prevencia však ide do peňazí a stojí nás zvýšenú nervozitu. Nehovoriac  o situácii, keď sa auto pokazí cestou na dovolenku.

 

Romantické chvíle oddychu sa razom zmenia na napätie a zhon. Základnú údržbu možno zvládne technicky zdatný motorista aj v domácich podmienkach. Lepšie je však využiť služby servisu alebo rýchlo servisu .

 

Najskôr treba skontrolovať hladinu oleja. Pri niekoľkohodinovej jazde v horúčave je motor poriadne namáhaný a pre bezpečnú prevádzku, dobré mazanie i chladenie potrebuje dostatok oleja. Ak do pravidelného intervalu výmeny oleja zostáva cca 2000 km netreba riskovať a vymeniť olej ešte pred dovolenkou. Výdavky na výmenu na nás počkajú po dovolenke, keď je väčšina rodinných účtov na nule.

 

O tom, že základom bezpečnej jazdy sú fungujúce brzdy, nepochybuje asi nikto. Aby spoľahlivo účinkovali v dlhých klesaniach s naloženým autom, musí byť v poriadku aj brzdová kvapalina. Jej bod varu v servise zmerajú špeciálnym testerom . Ak sa spoliehate na vlastnú údržbu , tak ju vymeňte aspoň raz za dva roky. Optická kontrola stavu obloženia a hadíc brzdového systému staršieho vozidla odhalí mnohé. Napríklad popraskané hadice náchylné na prederavenie alebo brzdové platničky tesne pred dobou životnosti. Ich výmena na dovolenke môže byť raz tak drahá a náročná ako u nás doma. Ak zariskujete a rozhodnete  sa dokončiť dovolenku s opotrebovanými platničkami, zničíte tiež brzdové kotúče a oprava bude stáť viac.

 

Kontrola množstva chladiacej kvapaliny pred letom vyzerá ako formalita. Lepšie je však doplniť v autoservise originálnu zmes pre daný motor než v horúčavách dolievať minerálku. S postupným vytláčaním starých Škodoviek z ciest sú pohľady na vriace auto stále zriedkavejšie.

 

Doplnenie zmesi do ostrekovača zvládneme bez pomoci automechanika, ale nesmieme na to pred odchodom na dovolenku zabudnúť. Oplatí sa kúpiť rezervné balenie a zobrať ho so sebou. Svetlá svietia, smerovky blikajú, stierače stierajú, klaksón trúbi... Ak všetko funguje ako má, stačí skontrolovať kompletnosť sady rezervných žiaroviek resp. povinnú výbavu vozidla ako takú.

 

Chýbajúca lekárnička, trojuholník, žiarovky alebo reflexná vesta môže stáť desiatky Eur. Správne nastavenie svetiel zaručí dobrý výhľad na cestu a neoslepovanie protiidúcich vodičov. U starších vozidiel nezaškodí skontrolovať výškové nastavovanie svetiel, ktoré sa používa pri plne zaťaženom aute.

 

Akumulátoru dáva najviac zabrať zima avšak v lete môžeme doplatiť práve na chýbajúcu údržbu po zime. To, že auto ešte štartuje, neznamená, že autobatéria je v poriadku. Merací prístroj totiž ukáže, či sa akumulátor nenachádza tesne nad hrobom. Stačí si totiž nechať zapnutú autochladničku a auto je bez elektrického prúdu.

 

Najväčšou hrozbou pre motoristu sú nečakané poruchy a ukryté  Závady, ktoré sa môžu ako na potvoru prejaviť na dovolenke. Signálom prichádzajúcej poruchy môže byť vŕzganie, pukanie alebo hučanie niektorých častí. Majiteľ auta musí odborníka upozorniť, že jeho auto vydáva divné zvuky. Nie každý servis má diagnostické zariadenie na zistenie stavu tlmičov. Prvým príznakom zlých tlmičov je nadmerné kolísanie auta na nerovnostiach a v zákrutách. Automechanik  však podľa zovňajšku vie, že takýto tlmič nemá v aute čo robiť.

 

V zahraničí je najmenšia povolená hĺbka dezénu pneumatík väčšia než na Slovensku a odborníci to dobre vedia. Z opotrebovania dezénu vyčítajú stav tlmičov a zlú geometriu náprav. Keď je všetko v poriadku, dostáva sa na rad meranie tlaku a správne nahustenie pneumatík. Nesprávne nahustené pneumatiky totiž zhoršujú priľnavosť k vozovke, predlžujú brzdnú dráhu, znižujú životnosť, zvyšujú pravdepodobnosť defektu a spotrebu PHM