Návševtnosť

DnesDnes64
Tento týždeňTento týždeň510
Tento mesiacTento mesiac64
SpoluSpolu259127

Reklama

Aditíva v palivách predlžujú životnosť motora

 

špeciálne  prísady do motorových palív sú pri rýchlosti vývoja moderných vstrekovacích systémov stále dôležitejšie. Dokážu vylepšiť kľúčové parametre bežne predávaného paliva, čím zlepšia chod motora, jeho emisie, spotrebu a v neposlednom rade aj životnosť celého agregátu. V zime to platí dvojnásobne. Tankovanie palív s prídavnými  aditívami  predĺži životnosť motora a zvýši jeho výkon.  Mnohé čerpacie stanice dnes ponúkajú okrem bežných palív aj aditivované  benzíny, či naftu, ktoré majú výrazne lepšie úžitkové vlastnosti. Aditíva v palivách navyše obsahujú aj detergenty (zvyšujú čistiacu schopnosť paliva) a depresanty (zlepšujú filtrovateľnosť paliva v zimnom období).

 

Ako sú na tom bežné palivá

Takéto nadštandardné pohonné hmoty sú samozrejme drahšie, preto sa im bežní motoristi vyhýbajú a tankujú lacnejšie palivá. Aj v nich určitý objem aditív  je, ale z ekonomických dôvodov podstatne menší. Ich kvalita je vyhovujúca, no najmodernejšie vstrekovacie systémy vyžadujú stále kvalitnejšie palivá. Požiadavky na ne výrazne prekračujú platné kvalitatívne normy pre výrobu a distribúciu palív. Aj ceny špeciálnych palív sa pri jednotlivých značkách čerpacích staníc značne odlišujú. To je dané nielen rozdielnou cenovou politikou, ale aj inou technológiou výroby aditivovaných  palív. Dobrým príkladom je nafta Shell  V-Power  Diesel, ktorá nevzniká len pridávaním aditív  do bežnej nafty pri výrobe alebo distribúcii. Podstatou jej vyššej ceny je 20-percentný obsah syntetickej nafty vyrábanej v Ázii zo zemného plynu technológiou gas-to-liquid . Kým bežná nafta má cetánové  číslo približne 51, syntetická nafta rovných 80 a neobsahuje žiadne stopy síry. Cetánové  číslo zlepšuje chod motora, stišuje jeho prevádzku, zvyšuje výkon a znižuje spotrebu. Bežnými aditívami  dokážete zvýšiť cetánové  číslo nafty z 50 na maximálne 56. Pri benzínoch sa profesionálnou aplikáciou aditív  môže zvýšiť oktánové číslo.

 

Pridávanie aditív  do paliva

 

S príchodom zimy sa nároky na palivo ešte zvyšujú. Kto neverí drahým značkovým palivám, no chce svojmu motoru dopriať viac starostlivosti, má jedinú šancu – svojpomocné pridávanie aditív  do paliva. Výrobcovia motorov o tom neradi počujú, pretože na vlastnosti aditív  neexistujú jednotné normy. Účinok niektorých prípravkov je tak otázny a ich nesprávnou aplikáciou nedosiahnete žiadne pozitívne výsledky. Niektorí výrobcovia vozidiel zašli tak ďaleko, že na veká nádrží svojich vozidiel umiestňujú varovné nápisy zakazujúce používanie aditív . Keď však používate prípravky do palív s rozumom, motor vám vydrží podstatne dlhšie. Koniec koncov aj tankovanie nadštandardných palív je v tomto prípade výrobcom zakázané. Na druhej strane by vám pri prípadnej reklamácii svojpomocné použitie aditív  nijako nedokázali.

 

S príchodom zimy je dôležitejšie sústrediť sa na naftu, ktorá je citlivejšia na nízke teploty. Ponuka aditív  do nafty je na našom trhu pomerne široká, stačí si len vybrať. Mnohé značky ponúkajú celoročné prísady, niektoré sa však špecializujú na letné a zimné prípravky. V letných prípravkoch nie sú depresanty a uvoľnený objem v balení môže byť využitý na väčšie množstvo účinných látok. Použitie celoročného prípravku vodiča zasa odbremení od sledovania vonkajších teplôt a umožní mu používanie toho istého balenia po celý rok.

 

Aplikácia do paliva - aby bolo aditívum účinné, musí byť rovnomerne rozptýlené v celom obsahu nádrže. Odporúča sa preto aditívum pridať do nádrže tesne pred tankovaním. Keď ho pridávate do kanistra s palivom, nezabudnite nádobu s palivom dobre premiešať. Snažte sa pritom vyhýbať veľkým mrazom. Ideálne je aditívum pridávať pri plusových vonkajších teplotách.

Čo sa stane, keď tankujete nekvalitnú naftu?

 

Lacná nafta je stále veľkým lákadlom. Pre staršie naftové autá nie je takým nebezpečenstvom a ich čerpadlá si poradia aj s kvalitatívne horšou naftou. Dnešné vstrekovacie čerpadlá pracujúce s obrovskými tlakmi sú však vyrábané s minimálnymi výrobnými toleranciami a vôľami. To znamená, že pohyblivé súčiastky musia byť veľmi dobre mazané a mazanie zabezpečuje práve kvalitná nafta. Pokiaľ obsahuje veľké percento vody, palivové čerpadlo sa pridiera  a vznikajúce miniatúrne špony  upchávajú vstrekovacie trysky. Vstrekovacie čerpadlo za niekoľko desaťtisíc tak zničíte za veľmi krátky čas. Keď už máte pochybnosti o kvalite tankovanej nafty, pomôže spomínané pridávanie Aditíva