Návševtnosť

DnesDnes96
Tento týždeňTento týždeň531
Tento mesiacTento mesiac2747
SpoluSpolu367240

Reklama

Výmena autobatérie a používanie štartovacích káblov

 

O autobatériu sa starajte a štartovacích káblov sa nebojte

 

 Ak sa zima ešte len prebúdza, a teploty sa dostanú pod nulu, preverí to aj vašu autobatériu. Ak je v poriadku, ani mínus dvadsať stupňov by jej nemalo robiť problémy. Keď ale auto ani neškrtne, musíte zohnať servis, alebo aspoň štartovacie káble.

 Životnosť batérií sa podľa ich konštrukcie a zaobchádzania bežne pohybuje od troch do šiestich rokov. Prvým zlým znamením môže byť to, že štartér horšie točí. V takom prípade nechajte autobatériu skontrolovať v servise, kde ju odmerajú, prípadne dobijú. Ak zistia, že už to nemá zmysel, rovno vám ju vymenia za novú. Zmeranie napätia v batérii a jej dobitie stojí pár euro. Ešte pred zimou môžete skúsiť využiť akciu na zimnú prípravu, ktoré ponúkajú niektoré servisy.  Nová batéria vyjde približne na 30 - 100 euro. U tých lepších, ktoré potrebujete napríklad do veľkých terénnych áut s bohatou elektrovýzbrojou  alebo náročnou audiosústavou , môžete pokojne nájsť ceny aj okolo 250 euro.  Aká batéria do vášho auta patrí, zistíte v návode. Prípadne vám určite poradia predajcovia alebo váš mechanik. Ak do vozidla dáte batériu s vyššou kapacitou, než akú predpisuje výrobca, nič sa nedeje. Dokonca sa zlepšia štartovacie schopnosti a tiež sa predĺži jej životnosť. V servise vám zároveň zistia, či správne funguje dobíjacia sústava auta a odhalia prípadnú poruchu. Pre všetky batérie potom platí nutnosť pravidelného dobíjania, najmä ak sa autom jazdí v zime na kratšie vzdialenosti. Ak nejazdíte denne, je potrebné batériu v silných mrazoch dobíjať častejšie. Tu platí, čím väčšie auto, tým väčšia autobatéria.

 

Ako si správne vybrať autobatériu?

 

Aby bol motorista spokojný so štartom svojho vozidla, musí rozmýšľať už pri kúpe autobatérie. Mnoho majiteľov áut to stále podceňuje a kupuje si autobatérie niekde v supermarkete, kde sú v  ponuke iba základné autobatérie, a aj odbornosť personálu nie je dostatočná pre zákazníkové  dôležité rozhodnutie. Správny výber závisí nielen od značky autobatérie, ale aj parametrov a vlastností ako je spoľahlivosť a životnosť autobatérie.

 

Ako naštartovať auto s vybitou batériou za pomoci štartovacích káblov a externej batérie alebo batérie v druhom aute? Ak je Vaša autobatéria vybitá, môžete na naštartovanie núdzovo použiť prúd z iného vozidla. V takomto prípade je potrebné mať so sebou aj prepojovacie káble.

 

Montáž  a demontáž autobatérie do vozidla

 

Demontáž:

Vypnúť vozidlo a všetky elektronické zariadenia.

Autobatériu neotáčajte hore nohami ani ju netreba extrémne nakláňať – vzhľadom k tomu, že obsahuje tekutý žieravý obsah. Chráňte oči a kožu. Pri demontáži autobatérie odpájame najskôr vývod a pri zapájaní je to opačne zapájame ho až nakoniec. Najprv treba odpojiť záporný pól, až potom kladný!!!

Montáž:

Dobre očistiť miesto pre uloženie autobatérie. Autobatériu treba poriadne upevniť, ale treba dbať aby nedošlo k deformácií a poškodeniu. Póly a svorky očistite, ale nepoškriabte ostrým náradím !!!Svorky aj póly autobatérie by mali byť čisté a zapadnúť do seba celou plochou, aby bol spoj dobre vodivý. Pri montáži novej autobatérie treba dbať o správnu polaritu. Kladný kontakt je o niečo silnejší než záporný. Obidva póly by mali byť viditeľne označené, takže by nemalo dôjsť k omylu. + / -Najprv treba pripojiť kladný pól a potom záporný pól / kostru.

Dbajte nato, aby sa autobatéria nezapojila opačne, inak by došlo k poškodeniu elektroniky vozidla !!!

 

Čo je potrebné pri údržbe autobatérie svojpomocne kontrolovať .

 

Skontrolujte hladinu elektrolytu vo vašej batérii - to je úplný základ toho, čo môžete pre svoju batériu urobiť. To znamená pekne odskrutkovať všetky uzávery. Všetky pláty by mali byť správne ponorené úplne celé v hladine elektrolytu. V prípade že nie, dolejte destilovanú vodu. V prípade, že dolievate väčšie množstvo, odporúča sa tak urobiť pred jazdou. Nezabudnite na to, aby ste pri práci použili aspoň ochranné rukavice, a tí zodpovednejší aj ochranné okuliare. Elektrolyt je totiž zdraviu nebezpečný .Tak ako dôležitý je elektrolyt, tak je dôležitá aj jeho hustota. Tá sa kontroluje hustomerom – ten vám spoľahlivo odhalí stav nabitia vašej baterky.

Dbajte aj na čistotu v samotnom motorovom priestore - tam býva baterka väčšinou umiestnená. Očistite svorky o hrdze, tá len kladie väčší odpor elektrickému prúdu a tým len zbytočne baterku oslabuje. Miesto uloženia batérie z času na čas vyčistite mäkkou handrou. Na póloch batérie sa môže objaviť biely povlak – ide o výsledok procesu zvaný oxidácia – a jeho následok by mal byť vami odstránený. Pri odpájaní baterky od vozidla pritom dbajte na nasledujúce poradie – najprv odpojte mínusový kábel (uzemnený), až potom plusový. Pri zapájaní postupujte opačne. Po veľmi chladnej zimnej noci ostáva batériám cca 40% ich maximálnej kapacity – a to môže byť pre ranný štart dosť málo. Aby ste baterke odľahčili čo najviac, nepoužívajte pri ranných štartoch elektrospotrebiče v aute – vyhrievanie sedadiel, zadných okien a pod. – to všetko môžete zapnúť až po naštartovaní motora. Vaša starostlivosť o baterku by mala byť o to väčšia, čím kratšie úseky jazdíte - na nich totiž baterka od alternátoru nedostane „späť“ toľko aby sa dobila. A samozrejme dôležitým faktorom pre intenzitu údržby je aj vek baterky – vo všeobecnosti môžeme povedať, že životnosť bateriek je cca 6 rokov. Nezabúdajte na tú skutočnosť, že baterky sú veľmi „zradné“ - jeden deň budete štartovať svoje auto akoby bola nová, ale už zajtra ráno na aute nemusíte zapnúť ani rádio... Veľa šťastia priatelia!

 

Ako pripájať štartovacie káble

 

Prepojíme medzi sebou autobatérie alebo svorky pre dobíjanie najprv červeným káblom plus na plus.

Druhý, čierny kábel pripojíme na mínus autobatérie vozidla, ktorého motor štartujeme a mínus vozidla, ktoré ideme dobíjať. Treba dávať pozor aby nedochádzalo k slabému kontaktu, pretože e efekt dobíjania by bol veľmi neefektívny. Je potrebné dávať pozor, aby sa tieto 2 vozidlá nedotýkali počas celého nabíjania Motor vozidla, z ktorého berieme prúd, nemusí pracovať počas prepájania káblov. Je potrebné, aby vozidlo bolo naštartované a držať ho trochu vo zvýšených otáčkach v čase keď dochádza k nabíjaniu.

 

Novšie autá pri vybitej autobatérii neroztláčajte

 

Keď ráno štartér ani neškrtne, môžete staré auto roztlačiť  či roztiahnuť na lane ( akonáhle  vozidlo naberie rýchlosť, treba zaradiť dvojku, maximálne trojku a pustiť spojku). Väčšina áut má ale dnes katalyzátor a to na rozťahovanie alebo roztlačovanie rovno zabudnite. Pri takomto pokuse naštartovať by mohol benzín preniknúť do katalyzátora, kde sa vznieti a katalyzátor zhorí. Jeho výmena je potom veľmi nákladná. Nezostáva teda než zavolať suseda, známeho , mechanika či asistenčnú službu so štartovacími káblami. Tie sa pripoja  na batériu druhého vozidla a vy s jeho pomocou naštartujete. Ak nie je akumulátor poškodený, stačí pár kilometrov jazdy k jeho dobitiu. Štartovacie káble sa dajú zohnať tiež za pár euro. Odborníci odporúčajú kúpiť tie najhrubšie, čo zoženiete. Čím sú silnejšie, tým lepšie. Kvalitné káble, aby ste s nimi naštartovali väčšinu áut, stoja okolo 30 euro. Líšia sa pre osobné, nákladné vozidlá i dodávky.

 

Batériu  nabíjajte pravidelne .

 

Autobatériu prospieva časté používanie. Ak viete, že autom nebudete dlhšiu dobu (niekoľko týždňov) jazdiť, baterku vyberieme, alebo aspoň odpojte, vybiť ju dokážu aj obyčajné hodiny na prístrojovke . Baterku je potrebné udržiavať nabitú, pretože tým predlžujete jej životnosť. Predávajú sa špeciálne dobíjača , ktoré sú natrvalo pripojené k batérii a veľmi malým prúdom bráni samovoľnému vybíjaniu. Nabíjač sa hodí aj ako záložný zdroj pre zachovanie obsahu pamäte, takže môžete odpojiť akumulátor bez straty nastavenia a kódov auta alebo autorádia. Ak nabíjač nemáte, je potrebné akumulátor pravidelne nabíjať (približne raz za mesiac).

Vypnite zapaľovanie aj všetky elektrické spotrebiče. Najprv odpojte Kostrena  vývod (mínus). Batériu nabíjajte v dobre vetraných priestoroch, uvoľňuje sa pri ňom vodík a kyslík, ktorých zmes je veľmi výbušná. Preto sa tiež pri nabíjaní nesmie manipulovať s ohňom a pozor sa musí dávať aj na iskry. Nabíja sa rovnakým napätím, aké má batérie, prúdom o veľkosti jednej desatiny kapacity batérie. Po skončení nabíjania nechajte akumulátor pár hodín v pokoji, aby sa rozptýlil prebytočný vodík a nedošlo k výbuchu. Pri montáži novej batérie dbajte na správnu polaritu, kladný pól je väčšinou červený. Plusový kontakt býva o niečo silnejší ako mínusový. Najprv pripojte kladný pól, potom záporný. Vývody batérie udržujte čisté a bez korózie, svorky musia byť dobre utiahnuté a zapadať do seba celou plochou. Nezabudnite baterku správne upevniť.

 

Používanie akumulátorov v zimnej sezóne.

 

S príchodom zimy môžu nastať prvé problémy so štartom Vášho automobilu. Nie vždy je za tieto problémy zodpovedný akumulátor, ale vo veľkej miere od neho záleží ľahký štart vozidla. So znížením teploty okolia (a tiež aj teploty elektrolytu), sa znižuje elektrická kapacita akumulátora. Kapacita akumulátora pri danej teplote okolia je nasledujúca:

 100% kapacita pri teplote +25°C,

80% kapacita pri teplote 0°C,

70% kapacita pri teplote -10°C,

60% kapacita pri teplote -25°C.

 Pri akumulátoroch čiastočne vybitých sa kapacita proporcionálne znižuje. Odber elektrickej energie je tiež zvýšený z dôvodu jazdy so zapnutými svetlami. Zníženie teploty okolia spôsobuje tuhnutie oleja. V prevodovke a v motory vzrastajú odpory, ktoré musí štartér prekonať a tým vzrastá prúd poberaný z akumulátora počas štartu.