Spríjemnite si zimu v aute
Drobnosti, bez ktorých auto samozrejme jazdiť bude, ktoré ale dokážu mrazivé zimné dni vylepšiť a spríjemniť. Rozmaznaný moderný človek za ne rád priplatí, a občas nie práve malé sumy. Niektoré bývajú nevyhnutné, iné slúžia naozaj len a len pre pohodlie rozmaznaných cestujúcich. Zimné vylepšenia väčšinou zoženiete do všetkých áut, niekedy ich kúpite len do drahších modelov a niektoré z nich Vám ponúknu len vybraní výrobcovia. U luxusných áut za ne priplácať nebudete, iné ale bude treba domontovať dodatočne.
Vyhrievané sedačky
Jednou z najobľúbenejších položiek príplatkovej výbavy pre zmrznutá zimné rána sú vyhrievané sedačky. Zaobstaráte ich do každého trochu modernejšieho auta a zamrzlíci si vo vyhriatych kreslách radi pohovejú i v letných dňoch, kedy teplomer neukazuje až také vysoké letné teploty. Stuhnutý chrbát rozohrieva niekoľko stupňov intenzity vyhrievania. Veľké a luxusné autá ponúknu i komfort zadných vyhrievaných sedadiel.
Páni by to ale s posedením v teplúčku nemali preháňať, podľa lekárov má sedenie v aute neblahý vplyv na ich potenciu, a vyhrievané sedadlo v tomto smere škodí o to viac. Majitelia áut s vykurovaným posedením na ne nedajú dopustiť, občas si však vodiči sťažujú, že potom čo vystúpia s vyhriatym pozadím z auta, im je o to väčšia zima.
Dodatočné zabudovanie vykurovacích telies do sedačiek je takmer nemožné. Ak ste si na ne nespomenuli pri nákupe auta, je asi jedinou možnosťou zohnať iné sedadlá na vrakovisku, alebo kúpiť vyhrievacie špirály a nechať si ich spoločne s príslušnou elektroinštaláciou zabudovať. Vo väčšine servisov vám však povedia, že sa s tak náročnou požiadavkou nikdy nestretli. Ak sa kupovať nové auto ešte len chystáte, pripravte si na chrbát v teple niekoľko stoviek eur.
Vyhrievané autopoťahy
Ak máte auto, ktoré však nemá zabudované autosedačky alebo nechcete investovať veľa peňazí, alternatívou je kúpa vyhrievaného autopoťahu , ktoré nielen chránia čalúnenie autosedačiek, ale podobne zlepšia pohodlie pri cestovaní v treskúcej zime. Dnes sú možnosti majiteľov automobilov prakticky nekonečné a vyhrievané autopoťahy sú už pre mnohých z nás akúsi jasnú samozrejmosťou. Ponuka vyhrievaných autopoťahov je v súčasnosti pestrá a ľudia môžu voliť vyhrievané autopoťahy hneď v niekoľkých rôznych variantoch.
Typické sú hlavne tie, ktoré sú vyrobené z kože. Jedná sa prakticky o vrchol akéhokoľvek luxusu. Veď veľa ľudí si v koži pomerne vyžíva, a keď dôjde v zimných mesiacoch k jej vyhriatiu, tak sú títo ľudia na vrchole blaha. V lete koža veľmi príjemne chladí a v zimných mesiacoch naopak zahreje tak, ako je potrebné. Vyhrievané poťahy do auta je ale možné zohnať bez väčších problémov trebárs aj v textilnom prevedení, pretože textil je oveľa lacnejší ako koža. Ak potrebujete na poťahoch ušetriť, tak je rozhodne lepšie voliť práve textilné prevedenie autopoťahov . Z kvalitatívneho hľadiska to určite nebude krok zlým smerom. Stačí poťah pripojiť do autozapaľovača, počkať pár minút, zacítite príjemné teplo a môžete vyraziť na cestu.
Pre ešte väčší komfort si môžete dokonca vybrať aj masážny vyhrievací autopoťah . Vďaka nemu vás nemusí bolieť chrbát pri náročných dlhých jazdách autom. Jemnými drevenými guľkami alebo špeciálnymi vypchávkami, na určitých miestach, budú efektívne masírovať váš chrbát, zadok, či stehná.
Ruky v teple
Motorkári je poznajú už dlho - vyhrievané rukoväte riadidiel. Vodičom áut však poväčšinou nezostáva iné, než si skrehnuté ruky trieť, prípadne schovať do rukavíc. Občas však v cenníku niektorých automobiliek nájdeme fajčiarsku delikatesu v podobe vyhrievaného volantu.
Donedávna boli výsadou tých najluxusnejších áut. Mercedes alebo BMW ho ponúka len do niektorých svojich modelov za ceny od približne 200 eur. S vyhrievaným najbližším pracovným nástrojom vodiča prichádza však už aj napríklad Opel do kategórie najmenších áut. Za temperovaný volant je možné teraz priplatiť spoločne s vyhrievanými sedačkami okolo 300 eur.
Vyhrievané sklo
Ford ponúka pre všetky svoje značky už niekoľko rokov vyhrievané čelné okno. Jemné drôtiky, rozpúšťajúce námrazu na čelnom okne, už dnes má veľa značiek Ford , Jaguar v základnej výbave a napríklad aj za necelých 200 eur príplatku aj Škoda Superb .
S touto položkou cenníka však odporúčame sa oboznámiť pri testovacej jazde. Vodičom s citlivejším zrakom môže vadiť. Aj keď vám budú tvrdiť, že vykurovacie špirálky zatavené v okne vôbec nie sú vidieť, radšej neverte a vyskúšajte. Niekomu naozaj vadia a vidia ich neustále. Vodiča s citlivejším zrakom majú problémy zaostriť inam než na tenké, napriek tomu ale nanešťastie dobre viditeľné drôtiky vlniace sa oknom. V noci sa tiež nepríjemne rozkladajú do stoviek oslňujúcich odleskov svetlomety protiidúcich áut a predovšetkým červené svetlá vpredu idúcich áut.
Drobnosti, ktoré pomôžu
Výbava, ktorá nepríde na veľké peniaze, sa dá poväčšinou bez veľkých zásahov dodatočne dokúpiť a uľahčí zimné radovánky, je napríklad praktická gumová podlaha do kufra, ktorá ochráni čalúnenie pred blatom a snehom z mokrých topánok, lyžiarok a pod.
Lyžiari určite poznajú vak na lyže, ukrytý za výklopnou opierkou zadných sedadiel. Dlhá "ponožka" pojme dvoje, niekedy aj troje lyže, býva neporomokavá a dostatočne odolná proti poškodeniu. Je rozhodne bezpečnejším, jednoduchším a elegantnejším riešením než strešné nosiče.
Zakúrte si kedy chcete
Počas naozaj tuhej zimy kúrenie v aute nestačí vyhriať interiér dostatočne rýchlo a účinne. Dlhé minúty s omrzajucími končatinami a cencúle v nose môžu byť aj nebezpečné z hľadiska bezpečnosti cestnej premávky - skúste so zmrznutými rukami nahmatať a ovládať maličké páčky a tlačítka v aute. Veľké množstvo zimných nehôd sa stáva do 15 minút po vyjdení, na vine býva nielen znížená viditeľnosť, ale aj otupené zmysly vodiča, ktorý sa za volantom sústredí skôr na svoje drkotajúce zuby než na jazdu samotnú. Mráz ešte predtým, než do auta nastúpite, vyženie z auta nezávislé kúrenie. Občas ho automobilka ponúka priamo v aute, oveľa bežnejšia je jeho dodatočná montáž. Stretneme sa s ním predovšetkým u drahších áut. Ich čaro už pred dlhými rokmi objavili napríklad aj taxikári, ktorým by inak z omrzlých áut utekali klienti. Na ovládači kúrenia si nastavíte, na akú teplotu má byť v určený čas auto vytemperované technika vstane skôr ako vy, zakúri a vy ráno vkĺznete do vyhriateho interiéru.
Vrcholom komfortu je potom diaľkovo ovládané kúrenie. Malou vysielačkou, alebo smskou dávate príkazy, kedy a na akú teplotu auto vyhriať, napríklad ešte keď sa ráno váľate v posteli. Rovnakým spôsobom tiež zistíte teplotu v aute. Pri výbere sa rozhodujeme medzi komfortnejším teplovodným, alebo jednoduchším teplovzdušným kúrením. Je tiež potrebné rozlišovať, aké palivo máme v nádrži.
Napríklad Škoda ponúka nezávislé kúrenie priamo z výroby len pre Octaviu, ktorá vyjde na okolo 700 eur, je však treba počítať ešte s ďalšou nevyhnutnou výbavou, niekedy je možné ho zaobstarať len v kombinácii s naftovým motorom. Pri nákupe nového BMW príplatok činí okolo 1000 - 1500 eur, u Peugeotu sa vojdete do 660 eur, v Opelu dorovnáme 1000 - 2000 eur. Ceny dodatočných zástavieb, ktoré prevažujú, sa však hravo vyšplhajú aj k 3000 eurovej hranici.
Pri teplovzdušnom kúrení pri montáži pridajú technici do motorového priestoru výmenník tepla, ktorý ženie teplý vzduch do systému kúrenia. Pokiaľ ide o nezávislé kúrenie teplovodné, je predhrievaný tiež motor a zamedzuje tak studeným štartom, ktoré motory nemajú rady. V lete sa potom nezávislé kúrenie zmení v nezávislú klimatizáciu.