Máme pre vás 6 jednoduchých rád
ako pripraviť auto na zimu
Podceňovať zimné obdobie sa neoplatí. Odkladať prípravu auta na poslednú chvíľu tiež nie. Sneh a ľad môžu prísť zo dňa na deň. Výmena pneumatík, či kúpa nemrznúcej zmesi do ostrekovačov nie sú jediné činnosti, ktoré by vodiči mali pred jazdou v zimných podmienkach urobiť.
1. Neriskujte a prezujte na zimné pneumatiky včas
Používanie zimných pneumatík na Slovensku je povinné, ak je na vozovke súvislá snehová vrstva, ľad alebo námraza. Keďže počasie sa v jesenných a zimných mesiacoch mení veľmi rýchlo a nepredvídateľne, základom prípravy auta na zimu musí byť včasné prezutie letných pneumatík na zimné. Ak sa priemerná denná teplota pohybuje pod hranicou 7°C, je ten správny čas. Nenechajte sa zmiasť predpoveďou počasia, kde sa hlásia najvyššie predpokladané denné teploty. Ak jazdíte napríklad do práce skoro ráno a odchádzate neskôr poobede, denné maximá sa vás netýkajú a môže sa stať, že jazdíte na letných pneumatikách pod hranicou 7°C. Zimné pneumatiky by ste mali ponechať na vozidle približne do konca marca. Pokiaľ svoje auto obúvate na nové pneumatiky, je nutné ich ešte zabehnúť, pretože optimálne vlastnosti získavajú približne po 300 km. Počas zimy je dôležitá aj pravidelná kontrola prípadného poškodenia, následne vyváženie a kontrola tlaku.
2. Námraza a sneh musí preč!
Myslite na bezpečnosť, neohrozujte seba ani ostatných. Prvou vecou, ktorú pred štartom musíme urobiť, je odstránenie snehu a námrazy na oknách a nielen na nich! Nedostatočným očistením auta od snehu a námrazy neohrozujete iba seba, ale aj ostatných účastníkov cestnej premávky. Odporúčame preto nepodceňovať toto riziko a radšej vstať skôr, dôkladne auto pripraviť na cestu. V prípade zapríčinenia nehody s nesprávne vyčisteným autom môžete mať problémy nielen s políciou, ale i poisťovňou. Navyše, snehová nádielka na streche a na kapote zvyšuje aerodynamický odpor a tým aj spotrebu paliva. Nehovoriac o tom, že odlietajúci sneh za jazdy výrazne znepríjemňuje šoférovanie iným. To už nehovoríme o vodičoch nákladných áut, ktorí by mali sneh a ľad poctivo odstraňovať. Taký poriadne veľký kus ľadu letiaci zo strechy návesu, môže nielenže vystrašiť vodiča a prinútiť ho k nebezpečnému manévru, môže tiež poškodiť autá idúce za ním. Viacerí kamionisti túto povinnosť ignorujú, a tak odporúčame vodičom dodržiavať za kamiónmi ešte väčší odstup.
3. Skontrolujte stierače a vstrekovaciu sústavu
K dobrému výhľadu z interiéru automobilu patria aj kvalitné stierače. V zime sú stierače spolu s ostrekovačom oveľa viac využívané, a preto nezabudnite preveriť ich funkčnosť v predstihu. Pokiaľ tie vaše nie sú v dobrom stave, odporúčame ich vymeniť čo najskôr. Samozrejmosťou je kontrola funkčnosti ostrekovacej sústavy a výmena letnej náplne ostrekovača za zimnú.
4. Nezabudnite na akumulátor
Pred zimnou prípravou určite odporúčame skontrolovať si akumulátor. Práve ten je v zime nadmerne namáhaný a môže ľahko zradiť. Kontrola a premeranie, resp. výmena akumulátora za nový môže ušetriť nechcené problémy na ceste. Majiteľom vozidiel so skorším dátumom výroby odporúčame skontrolovať zapaľovaciu sústavu aj sviečky. V staršom aute sa oplatí mať aj štartovacie káble. Pokiaľ sa vám akumulátor vybije, auto naštartujete pomocou nich. Neodporúčame auto roztláčať, mohli by ste zničiť katalyzátor.
5. Jazdite plynulo a vyhýbajte sa prudkému brzdeniu
Myslite aj na brzdy, ktoré je nevyhnutné mať v stopercentnom stave, a nezabudnite ani na kontrolu brzdovej kvapaliny. V zimných mesiacoch sa snažte vyhýbať prudkému brzdeniu a vysokým rýchlostiam. Zrýchľujte plynulo, dodržiavajte väčšiu vzdialenosť medzi vozidlami a pri brzdení nerobte trhavé pohyby volantom. Ak cestujete na hory, vhod môžu prísť i snehové reťaze či vrecko plnené soľou alebo pieskom. Odporúčame si nasadzovanie reťazí nacvičiť v teple garáže alebo krytého parkoviska.
6. Zahrievanie auta na voľnobeh skôr uškodí ako pomôže
V zime nenechávajte motor bežať na voľnobeh, k zahriatiu mu tým nepomôžete. Bez ohľadu na to, či máte benzínový alebo dieselový motor, najlepšie motor zahrejete pri plynulej jazde. Navyše, ak aj motor zahrejete, ostatné pohyblivé súčasti auta sú stále "studené." Nielenže sa potrebujú rozhýbať rovnako ako motor, tiež potrebujú teplo a mazivo. Kým auto nie je zahriate (nehovoríme o kabíne), odporúčame jazdiť v nízkych otáčkach a nevytáčať motor. Majitelia dieselových motorov by mali toto pravidlo dodržiavať o to dôslednejšie, pretože motory tejto konštrukcie sa zahrievajú pomalšie ako benzínové. Rovnako tak motory vybavené turbodúchadlom treba zahrievať citlivo a nedupať na plyn hneď po naštartovaní. Pri dodržiavaní uvedených jednoduchých pravidiel vám to motor vráti v podobe dlhšej životnosti a spoľahlivej prevádzky.