Servis auta pred dovolenkou
Väčšina motoristov narába s autom ako s vlastným zdravím. Autoservis navštívia až vtedy, keď auto odmieta poslušnosť alebo sa srdce pod kapotou rozpadne. Našťastie auto je na rozdiel od zdravia nahraditeľné a vymeniteľné, zanedbaná prevencia však ide do peňazí a stojí nás zvýšenú nervozitu. Nehovoriac o situácii, keď sa auto pokazí cestou na dovolenku.
Romantické chvíle oddychu sa razom zmenia na napätie a zhon. Základnú údržbu možno zvládne technicky zdatný motorista aj v domácich podmienkach. Lepšie je však využiť služby servisu alebo rýchlo servisu .
Najskôr treba skontrolovať hladinu oleja. Pri niekoľkohodinovej jazde v horúčave je motor poriadne namáhaný a pre bezpečnú prevádzku, dobré mazanie i chladenie potrebuje dostatok oleja. Ak do pravidelného intervalu výmeny oleja zostáva cca 2000 km netreba riskovať a vymeniť olej ešte pred dovolenkou. Výdavky na výmenu na nás počkajú po dovolenke, keď je väčšina rodinných účtov na nule.
O tom, že základom bezpečnej jazdy sú fungujúce brzdy, nepochybuje asi nikto. Aby spoľahlivo účinkovali v dlhých klesaniach s naloženým autom, musí byť v poriadku aj brzdová kvapalina. Jej bod varu v servise zmerajú špeciálnym testerom . Ak sa spoliehate na vlastnú údržbu , tak ju vymeňte aspoň raz za dva roky. Optická kontrola stavu obloženia a hadíc brzdového systému staršieho vozidla odhalí mnohé. Napríklad popraskané hadice náchylné na prederavenie alebo brzdové platničky tesne pred dobou životnosti. Ich výmena na dovolenke môže byť raz tak drahá a náročná ako u nás doma. Ak zariskujete a rozhodnete sa dokončiť dovolenku s opotrebovanými platničkami, zničíte tiež brzdové kotúče a oprava bude stáť viac.
Kontrola množstva chladiacej kvapaliny pred letom vyzerá ako formalita. Lepšie je však doplniť v autoservise originálnu zmes pre daný motor než v horúčavách dolievať minerálku. S postupným vytláčaním starých Škodoviek z ciest sú pohľady na vriace auto stále zriedkavejšie.
Doplnenie zmesi do ostrekovača zvládneme bez pomoci automechanika, ale nesmieme na to pred odchodom na dovolenku zabudnúť. Oplatí sa kúpiť rezervné balenie a zobrať ho so sebou. Svetlá svietia, smerovky blikajú, stierače stierajú, klaksón trúbi... Ak všetko funguje ako má, stačí skontrolovať kompletnosť sady rezervných žiaroviek resp. povinnú výbavu vozidla ako takú.
Chýbajúca lekárnička, trojuholník, žiarovky alebo reflexná vesta môže stáť desiatky Eur. Správne nastavenie svetiel zaručí dobrý výhľad na cestu a neoslepovanie protiidúcich vodičov. U starších vozidiel nezaškodí skontrolovať výškové nastavovanie svetiel, ktoré sa používa pri plne zaťaženom aute.
Akumulátoru dáva najviac zabrať zima avšak v lete môžeme doplatiť práve na chýbajúcu údržbu po zime. To, že auto ešte štartuje, neznamená, že autobatéria je v poriadku. Merací prístroj totiž ukáže, či sa akumulátor nenachádza tesne nad hrobom. Stačí si totiž nechať zapnutú autochladničku a auto je bez elektrického prúdu.
Najväčšou hrozbou pre motoristu sú nečakané poruchy a ukryté Závady, ktoré sa môžu ako na potvoru prejaviť na dovolenke. Signálom prichádzajúcej poruchy môže byť vŕzganie, pukanie alebo hučanie niektorých častí. Majiteľ auta musí odborníka upozorniť, že jeho auto vydáva divné zvuky. Nie každý servis má diagnostické zariadenie na zistenie stavu tlmičov. Prvým príznakom zlých tlmičov je nadmerné kolísanie auta na nerovnostiach a v zákrutách. Automechanik však podľa zovňajšku vie, že takýto tlmič nemá v aute čo robiť.
V zahraničí je najmenšia povolená hĺbka dezénu pneumatík väčšia než na Slovensku a odborníci to dobre vedia. Z opotrebovania dezénu vyčítajú stav tlmičov a zlú geometriu náprav. Keď je všetko v poriadku, dostáva sa na rad meranie tlaku a správne nahustenie pneumatík. Nesprávne nahustené pneumatiky totiž zhoršujú priľnavosť k vozovke, predlžujú brzdnú dráhu, znižujú životnosť, zvyšujú pravdepodobnosť defektu a spotrebu PHM