Návševtnosť

DnesDnes25
Tento týždeňTento týždeň453
Tento mesiacTento mesiac1728
SpoluSpolu263007

Reklama

Povinná výbava vozidla

 

Viete, čo patrí do povinnej výbavy vozidla, teda čo presne máte mať vo svojom aute, aby ste neplatili pokutu? Množstvo vodičov má ohľadom povinnej výbavy stále nejasnosti. Niet sa čo čudovať, došlo k viacerým legislatívnym zmenám, ktoré upravili rokmi zabehnuté pravidlá. K roku 2011 nie sú povinné  napríklad náhradné žiarovky, poistky ani ťažné lano a v niektorých prípadoch dokonca už ani rezervné koleso a pneumatika.

Zato vo výbave pribudlo tlačivo správa o nehode, ktoré by ste mali mať pre každý prípad so sebou. Prinášame vám preto podrobný sumár toho, čo v aute nesmie chýbať aj s vysvetlením, ako jednotlivé súčasti povinnej výbavy správne používať, a výšku pokuty, akú zaplatíte v prípade, že vaše auto neobsahuje všetky náležitosti. Niekedy tiež nezaškodí ísť nad rámec toho, čo od vás žiada zákon. Ťažné lano, žiarovky alebo hasiaci prístroj sa vám totiž môžu predsa len zísť. Takže čo musíte mať povinne vo vašom aute a čo nie?

 

Rezervné koleso – POVINNÉ

 

Rezervné koleso s diskom a náhradnou pneumatikou je povinnou súčasťou výbavy. Disk aj pneumatika musia mať predpísaný rozmer. Spolu s „rezervou“ musíte mať v aute aj kľúč na matice alebo na skrutky kolies a príručný zdvihák s nosnosťou rovnajúcou minimálne zaťaženiu najviac zaťaženej nápravy vozidla alebo rovnajúcou sa hmotnosti zdvíhanej časti vozidla z najväčšej prípustnej celkovej hmotnosti. Zdvihák a rezervné koleso je už súčasťou výbavy vozidla pri jeho kúpe, takže rešpektovať tieto požiadavky musíte len v prípade ak máte rezervné koleso alebo pneumatiku poškodenú a potrebujete novú. V každom prípade je však dobré občas skontrolovať tlak v rezervnej pneumatike, aby ste pri výmene kolesa po defekte neboli zaskočení pod hustením . Pumpa totiž nie je súčasťou povinnej výbavy. Dobré je tiež skontrolovať, či máte vo vozidle špeciálny nadstavec na demontovane  bezpečnostných skrutiek alebo matíc. Inak sa môže banálna výmena poškodeného kolesa zmeniť na nočnú moru. Povinnosť mať rezervné koleso sa netýka len vozidiel, ktoré sú na všetkých kolesách vybavené špeciálnymi pneumatikami (Runflat ), umožňujúce núdzový dojazd aj po defekte a ktoré sú vybavené senzormi na identifikáciu defektu na každom kolese. Rezervnú pneumatiku nemusia mať tiež vozidlá, ktoré sú vybavené špeciálnou súpravou na bez demontážnu opravu defektu. Tá obsahuje kompresor a lepidlo, ktoré dokáže pri dohusťovaní pneumatiky opraviť poškodené miesto. Nezabúdajte, že s takzvanou dojazdovou  rezervou, môžete jazdiť len rýchlosťou, ktorá je vyznačená na bočnici alebo disku. Zväčša nie viac ako 80 km/h. Na pneumatikách run-flat  je tiež rýchlosť obmedzená na 80 km/h a dojazd na maximálne 200 km. To by však malo bohato stačiť na cestu k najbližšiemu pneuservisu. 

 

Reflexná vesta – POVINNÉ

 

Každé vozidlo musí byť povinne vybavené reflexnou vestou alebo bezpečnostným odevom. Môže ísť teda aj o overal, nohavice, bundu alebo pláštenku. Farba reflexnej vesty nerozhoduje. Podstatné je, aby spĺňala normu STN EN 471 a aby bola v ľahkom dosahu vodiča, aby si ju mohol obliecť ešte predtým, ako vystúpi z vozidla. Majte ju preto v schránke pred spolujazdcom alebo vo dverách. Vestu si nikdy nenechávajte v batožinovom priestore! Zákon síce nehovorí o tom, koľko reflexných viest má byť vo vozidle, je však dôležité upozorniť, že v prípade ak z vozidla po poruche vystúpi nielen vodič, ale aj spolujazdec, prípadne ďalší členovia posádky, sú všetci povinní mať reflexný bezpečnostný odev. Preto majte vo vozidle pre istotu aspoň tri vesty. 

 

Výstražný trojuholník – POVINNÉ

 

Každé vozidlo musí byť povinne vybavené výstražným reflexným trojuholníkom. Musí však ísť o trojuholník, ktorý je schválený predpisom EHK 27. Pri kúpe trojuholníka sa preto informujte, či spĺňa túto normu. Ak tvorí vaše vozidlo prekážku v cestnej premávka, ste povinný umiestniť trojuholník v obci minimálne 50 a mimo obce na ceste prvej triedy alebo diaľnici vo vzdialenosti minimálne 100 metrov za vozidlom. Nezabudnite si však ešte predtým obliecť reflexnú vestu!

 

Autolekárnička  – POVINNÉ

 

Autolekárnička  je povinnou výbavou všetkých automobilov. Od minulého roku sú v predaji výlučne nové, oranžové autolekárničky  s novým obalom, novým usporiadaním, novým obsahom a kartou prvej pomoci. Ak máte staršiu autolekárničku , nemusíte sa však znepokojovať. Platí tu prechodné obdobie. Ak si do takejto lekárničky vložíte kartu prvej pomoci, čo ste už mali urobiť, môžete ju využívať až do polovice roka 2012. Ale pozor! Podstatné je, aby obsah lekárničky nebol po exspiračnej dobe. V takomto prípade môžete pri kontrole dostať pokutu, akoby ste lekárničku vôbec nemali. A nezabúdajte, že neposkytnutie prvej pomoci je trestný čin. V Trestnom zákone sa jasne hovorí, že „vodič, ktorý po dopravnej nehode, na ktorej mal účasť, neposkytne osobe, ktorá pri nehode utrpela ujmu na zdraví, potrebnú pomoc, hoci tak môže urobiť, potrestá sa odňatím slobody až na tri roky“.

 

Čo musí obsahovať autolekárnička

Pomôcky, dezinfekcia a ochrana záchrancu

 

1.    rúško resuscitačné s ventilom (1 ks)

 

2.    izotermická fólia 220×140 cm alebo 200×150 cm (1 ks)

 

3.    2 páry vyšetrovacích rukavíc, minimálna veľkosť L,

 

4.    dezinfekčné utierky, samostatne zabalené (4 ks)

 

5.    nožnice, určené pre zdravotníctvo, celokovové, so zaoblenými hrotmi, ostré, minimálna dĺžka 15 cm (1 ks)

Malé rany, odreniny

 

1.    náplasť s vankúšikom (rýchloobväz) 4 cm x 8 cm (4 ks)

 

2.    dezinfekčné tampóny alebo utierky na ošetrenie drobných rán, samostatne zabalené (6 ks)

 

3.    gázový krycí obväz sterilný – kompres (minimálne 5×5cm) 2 bal (5 ks)

 

4.    náplasť hladká textilná, 2,5 cm x 3 m lepivosť minimálne 7N/25mm

Veľké rany, krvácanie, popáleniny

 

1.    obväz hotový sterilný s kompresnom , minimálna šírka obväzu 10 cm, minimálne rozmery kompresu  10 cm x 10 cm, minimálna dĺžka obväzu 120 cm,  savosť  kompresu  minimálne 800g/m2 (1ks)

 

2.    gázový krycí obväz sterilný – kompres  (minimálne 7,5×7,5 cm) 2 bal (5 ks)

 

3.    ovínadlový  obväz hydrofilný , sterilný 8 cm x 5 m (1 ks)

 

4.    ovínadlový  obväz hydrofilný , sterilný 6 cm x 5 m (1 ks)

Zlomeniny, poranenia kĺbov

 

1.    elastický obväz, dlhoťažný  (určený na ľahkú až strednú kompresiu) 8 cm x 4 m (1ks)

 

2.    trojrohá šatka, textilná, rozmery najmenej 96×96×136 cm (1 ks)

Karta prvej pomoci

 

Detská autosedačka – POVINNÉ

 

Pri preprave dieťaťa s výškou menšou ako 150 cm vyžaduje legislatíva použitie detskej autosedačky a to v závislosti od hmotnostných skupín. Vek dieťaťa nie je rozhodujúci pre použitie detských autosedačiek. Dôležitá je výška a hmotnosť. Detská autosedačka nesmie byť otočená v opačnom smere jazdy, ak je na sedadle vybavenom airbagom  , teda zväčša na sedadle spolujazdca. Výnimkou je prípad ak je airbag  spolujazdca možné deaktivovať. Ak sú vo vozidle na zadných sedadlách dve detské autosedačky a vo vozidle už nie je priestor na umiestnenie tretej autosedačky, možno dieťa vo veku tri a viac rokov a s výškou menšou ako 150 cm pripútať bezpečnostným pásom. Preprava dieťaťa je však v takomto prípade zakázaná na prednom sedadle.

 

Správa o nehode – NEPOVINNÉ

 

Od 1. júna 2011 vyplýva vodičom povinnosť mať vo svojom vozidle takzvaný formulár „Správa o nehode“. Nie je síce súčasťou povinnej výbavy a polícia nekontroluje v rámci cestnej kontroly či takýto formulár máte, no vyjsť vás to môže poriadne draho. Ak totiž budete účastníkom takzvanej škodovej udalosti (dopravnej nehody, ku ktorej nie je potrebné volať políciu) a správu o nehode nevyplníte a nepodpíšete, škodová udalosť bude
posudzovaná ako dopravná nehoda, ku ktorej bolo potrebné volať políciu. Ak vám teda správa o nehode v aute chýba, riskujete pokutu od polície do výšky 60 eur a následné opletačky s priebehom likvidácie škody. Tento dokument, ktorý je štandardizovaný v celej Európe, dostanete pritom zadarmo v ktorejkoľvek poisťovni, nielen tej, kde máte poistené auto.

 

Žiarovky a poistky – NEPOVINNÉ

 

Od novembra minulého roku, keď vstúpila do platnosti nová vyhláška upravujúca aj povinnú výbavu vozidiel, nemusia byť osobné ani ľahké úžitkové vozidlá vybavené náhradnými žiarovkami ani poistkami. Je to logické, vymeniť v moderných autách vypálenú žiarovku je dnes skôr práca pre profesionálneho mechanika ako pre bežného motoristu. Ak však vlastníte model, pri ktorom je výmena žiarovky jednoduchá, určite nezaškodí, aby ste mali žiarovky predsa len pri sebe.

 

Ťažné lano – NEPOVINNÉ

 

Ťažné lano tiež už nie je povinnou súčasťou výbavy osobných a ľahkých úžitkových vozidiel. Ťahanie moderného automobilu je totiž veľmi nebezpečné. Ak nefunguje motor ťahaného vozidla, nie je v prevádzke posilňovač riadenia ani posilňovač bŕzd, čo môže viesť k vážnej nehode. V takomto prípade dajte radšej prednosť odťahovej službe. Ak sa však rozhodnete auto predsa len odtiahnuť, nezabudnite, že maximálna rýchlosť je v takomto prípade obmedzená na šesťdesiatku a že vlečené vozidlo má mať zapnuté obrysové svetlá. Dobré je tiež, ak sa pred vlečením šoféri vozidiel dohodnú na znameniach, ktorými budú počas jazdy komunikovať.

 

Hasiaci prístroj – NEPOVINNÉ

 

Hasiaci prístroj nie je súčasťou povinnej výbavy osobných a ľahkých úžitkových automobilov. Musia ho mať len vodiči väčších osobných nákladných áut kategórie M2 a N2 a vyššie. Mať však hasiaci prístroj určite nie je na zahodenie. Nikdy nemôžte  tušiť aké nešťastie vás na ceste stretne. Hasiacim prístrojom môžete zachrániť svoj život ale aj životy iných motoristov ak sa náhodou stanete svedkom dopravného nešťastia.

 

Štartovacie káble – NEPOVINNÉ

 

Mať v aute štartovacie káble zákon od vodičov nevyžaduje. Potrebovať ich budete možno len raz za život, no verte, že ak zistíte, že vaša batéria je totálne podbitá, oceníte ich služby. Môže sa tak stať najmä v zimnej premávke, kedy je batéria enormne zaťažovaná, alebo ak necháte omylom zapnuté svetlá vozidla. Káble nezaberú veľa miesta a ak nepomôžu pri núdzovom štartovaní vám, možno pomôžu inému motoristovi.