Výber, značenie a údržba o autobatérie
Autobatéria je základný zdroj elektrickej energie v motorových vozidlách. Zo samotnej autobatérie sa energia dodáva iba v tom prípade, ak je motor v kľude. Ak je auto naštartované a beží, tak je zdrojom energie alternátor alebo dynamo.
Samotná autobatéria sa skladá z niekoľkých častí:
nádoby,
doskových elektród,
separátora elektrolytu.
Prvotnou hlavnou úlohou autobatérie je naštartovať vozidlo. Aby toho bola schopná, nesmie byt vybitá. Ďalšou úlohou batérie je udržiavať v prevádzke elektrické spotrebiče, ktoré sú súčasťou automobilov, a to aj po tú dobu, kedy je motor vypnutý. Samozrejme čím viac je týchto spotrebičov, tým viac ba mala byť autobatérie silnejšia, aby to všetko zvládala.
Životnosť autobatérie
Ak ide o životnosť autobatérie, tak tá je rôzna, v prvom rade ide o to, ako často je batéria používaná a ako o sa o ňu majiteľ stará. U autobatérií platí ohľadom používania priama úmera. Čím častejšie je batéria používaná, tak tým dlhšie vydrží. Životnosť klasickej autobatérie by sa mala pohybovať zhruba od 4 do 6 rokov. S údržbou súvisí tiež dobíjanie batérie v prípade, pokiaľ nie je často používaná.
Batériu je nutné nabíjať rovnakým napätím, ako je menovité napätie autobatérie, a to najlepšie vo vetraných priestoroch, kde sa hlavne nemanipuluje s ohňom. Hovorí sa, že nabíjací prúd ba mal byť zhruba 1/10 kapacity (Ah) autobatérie. Keď už batériu dobíjame, tak u klasických autobatérií je vhodné skontrolovať stav elektrolytu, potom prípadne doliať destilovanú vodu. U bezúdržbových batérií, ktoré sú uzavreté, nič kontrolovať nemusíme.
Výber a značenie autobatérie
Ak vyberáme autobatériu, tak jednotlivé typy majú u svojho názvu rôzne značenia a charakteristiky. Prvou je kapacita batérie, značená Ah (ampérhodiny ). Kapacita udáva, po akú dlhú dobu je batéria schopná dodávať prúd za jednotku času. Ďalšou charakteristikou je štartovací prúd udávaný v ampéroch. Táto hodnota by mala byť tým vyššia, čím vyšší je vo vozidle počet elektrických spotrebičov.
Hodnota je tiež vyššia u batérii pre dieselové autá. Ďalšie dôležité informácie sú rozmery autobatérie, ktoré by mali zodpovedať vášmu vozidlu.
Pri manipulácii s autobatériou dávajte veľký pozor, nikdy ju neotáčajte, elektrolyt je žieravina!
Každý výrobca si označenie udáva sám, ale je pár pravidiel, ktorými sa výrobcovia autobatérií a motobatérii riadia. Pri výbere novej autobatérie sa riaďte podľa:
typ auta,
typ motora,
obsah,
rok výroby
Niekedy je veľmi ťažké určiť správny typ, napríklad podľa označenia na starej autobatérii, značenie sa nie vždy riadi rovnakými pravidlami, obzvlášť pokiaľ sa jedná o ázijských výrobcov, ale v niektorých prípadoch i u európsky výrobcoch. Na starých typoch autobatérií teda môžete nájsť asi takéto značenie:
ETN. 562 107 051 DIN 562 19.
Tieto čísla, obzvlášť DIN norma sa nedá bez tabuliek výrobcov vôbec určiť, u normy ETN je to trochu jednoduchšie.
562 - skupina A
Všetky označenie nad 500 je 12V autobatéria
Označenie pod 500 je 6V autobatéria
Kapacita sa počíta 562 až 500 = 62Ah
107 - skupina B
Táto skupina je takmer nič nevypovedajúca, bez tabuliek ETN sa nedá použiť, inak označuje rozmer autobatérie.
051 - skupina C
Určuje štartovací prúd, a to 051x100 = 510A
Tak teda naše označenie ETN 562 107 051 znamená, autobatéria 12V/62Ah štartovací prúd 510Ah a viac.
Rozmery ale stále nie sú známe, na to je potrebné otvoriť príslušné tabuľky.
Nové označenie autobatérií je oveľa jednoduchšie a je nutné povedať, že vzniklo aj vďaka tomu, že výrobcovia pomerne významne obmedzili aj sortiment ponúkaných autobatérií. Atypické autobatérie do starších vozidiel alebo veteránov sa prestali úplne vyrábať , i značka Akuma ich úplne vyškrtla zo svojho sortimentu.
Nové značenie autobatérii
L2 62
L2 - označuje rozmer 242x175x190 autobatérie
62 - Je typ autobatérie 62Ah
Toto značenie je oveľa prehľadnejšie, ľahšie zapamätateľné oproti starému užívaniu ETN označenia.
Značenie autobatérii pre osobné vozidlá: autobatéria typ automobilu
12V, 35Ah, 150A DIN benzínové motory malého objemu (do 1,3l), úzke póly
12V, 36Ah, 175A DIN benzínové motory malého objemu (do 1,3l) - Škoda 100-120
12V, 40Ah, 180A DIN benzínové motory malého objemu (do 1,4l) - Škoda 100-130
12V, 43Ah, 210A DIN benzínové motory stredného objemu (do 1,8l) - ploché póly - vozy Ford
12V, 44Ah, 220A DIN benzínové motory stredného objemu (do 1,8l) - Favorit, Felícia, novšie zahraničné vozy tohto objemu
12V, 45Ah, 220A DIN benzínové motory stredného objemu (do 1,8l) - Favorit, Felícia, novšie zahraničné vozy tohto objemu
12V, 45Ah, 220A DIN japonské vozy
12V, 50Ah, 220A DIN benzínové motory stredného objemu (do 1,8l) - novšie zahraničné vozy toho to objemu
12V, 50Ah, 220A DIN japonské vozy
12V, 54Ah, 300A DIN benzínové motory stredného objemu (do 2,0l) - ploché póly - vozy Ford
12V, 55Ah, 255A DIN benzínové motory stredného objemu (do 2,0l nové vozy; do 1,6l starší vozy)
12V, 58Ah, 360A DIN benzínové motory stredného objemu (do 2,0l), malé Diesel motory (do 1,5l) - ploché póly - vozy Ford
12V, 60Ah, 280,360A DIN veľké benzínové motory, menšie Diesel motory (do 1,5l)
12V, 61Ah, 330A DIN veľké benzínové motory, stredné Diesel motory (do 1,9l)
12V, 66Ah, 300A DIN veľké benzínové motory, stredné Diesel motory (do 1,9l)
12V, 68Ah, 400A DIN veľké benzínové motory, stredné Diesel motory - ploché póly - vozy Ford
12V, 70Ah, 315,340A DIN veľké benzínové motory, stredné Diesel motory (do 1,9l)
12V, 70Ah, 600A DIN japonské vozy
12V, 72Ah, 380A DIN veľké benzínové motory, stredné Diesel motory (do 1,9l)
12V, 80Ah, 380A DIN veľké benzínové motory, stredné Diesel motory (do 2,3l)
12V, 80Ah, 380A DIN japonské vozy