Ako na reťaz ...

 

Môžete mať akokoľvek perfektné moto, pokiaľ je sekundárna reťaz opotrebovaná alebo zle nastavená, rátajte s kopou nepríjemností, ktoré na vás čakajú ako dôsledok zanedbania údržby. O tom že sekundárny prevod musí byť poriadne namazaný bezpochyby nie je pochýb. Ako však na to? Na mazanie používame výlučne špeciálny ,,sprej" na rýchlobežné motocyklové reťaze s vysokou priľnavosťou, v prípade hmotnej núdze postačí aj ojazdený olej, ten však dlho nevydrží. Mazanie vám zaručí dlhú životnosť nielen reťaze ale aj rozety a prevodového kolieska. Pred vlastním mazaním je vhodné reťaz demontovať a vykúpať v technickom benzíne, nepoužívať naftu, lebo (vraj) poškodzuje O krúžkové tesnenia. Tak teda reťaz vydrhneme, aby sa všetok bordel odplavil, zavesíme niekde a necháme odkvápať a osušiť. Keď je reťaz suchá aplikujeme olej v spreji(najlepšie na zemi). Olej má tú výhodu, že pri aplikácii je tekutý, teda dostane sa do každej špáry, kde má byť, a po cca 5min. zhustne a ostane priľnavý. o sa týka intervalov mazania -ja osobne mažem reťaz po každej jazde. Články sa nesmú lesknúť! Nerovnomerne vyťahaná reťaz, Častokrát možno pozorovať nerovnomerne vyťahanú reťaz, je to celkom bežný aj pri kľudnom jazdení, pri ostrých motocykloch bežná vec. Tento jav spôsobuje nepresnosť pri výrobe(excentricita reťaz. kôl). V prípade že reťaz je nerovnomerne vyťahaná, existujú určité pravidlá. Pokiaľ je nerovnomerné vyťahanie príliš veľké jednoznačne reťaz vymeniť. Reťaz má tendenciu padať. Pokiaľ nie sú previsy 10cm, a reťaz dobre drží na rozete, dá ešte použiť, tu však treba dať pozor pri napínaní reťaze, aby sa nestalo že reťaz sa napne práve v najvyťahanejšom mieste - hrozí nebezpečenstvo pretrhnutia! Pri napínaní treba sledovať či reťaz dobre zapadá do rozety, ak nie reťaz zahodiť a investovať do novej, a to takisto v prípade že reťaz má vôľu do strán. Roztrhnutie reťaze pri vyššej rýchlosti môže spôsobiť rozbitie bloku motora, a zato to určite nestojí. Previs reťaze by mal byť cca 30-50mm, Približne 3 prsty. Výmena reťaze je vec veľmi jednoduchá a jej popis by bol nosením dreva do hory. Tu treba dodať, najideálnejšie je meniť celú reťazovú sadu - teda aj s rozetou a kolieskom náhonu (ako sú zuby vyhnuté ihneď vymeniť!). Poškodená rozeta novej reťazi určite nepridá na životnosti. Každopádne je to investícia, ktorú treba urobiť tak či tak, a je to lepšie vymeniť hneď ako sa piplať stále s napínaním alebo padaním reťaze.