Kontrola spojky
Vymeníte zadnú pneumatiku za novú, pretože vidíte aká je opotrebená. No znaky opotrebenia spojky nie je až také jednoduché odhaliť. Môžeš si zvaliť svoj bike, zhodiť veko spojky, ale na čo sa potom zamerať? Tento článok vám pomôže odhaliť základné problémy na spojkách.
1. Na spojkovej páčke vždy musí byť vôľa. Mala by sa pohybovať od 3 do 6 mm. Pre skúšku, stiahni gumy ochraňujúce kabeláž, potom stlač páčku pokým nepocítiš, že lanko už začína zaberať. Medzera medzi „sedlom“ a páčkou by sa mala pohybovať v tomto rozmedzí. Ak sa z tejto tolerancie vymyká, nastav správnu vôľu pomocou nastavovacej skrutky pri páčke.
2. Oceľové platničky majú mať hliníkovo-striebornú farbu. Ak sú tvoje platničky zmodralé, potom boli spolu aj s lamelami a pružinami prehriate a musia byť vymenené. Ak tam nie sú známky prehriatia, skontroluj plochosť oceľových platničiek a zmeraj hrúbky spojkových lamiel (prípustná hrúbka je uvedená v manuály k tvojmu motocyklu). Pružiny sa nedajú posudzovať len podľa ich dĺžky. Sú dostatočne pevné keď sú nové, ale ich vlastnosti sa rapídne menia pri tepelnom namáhaní. Pre jazdcov, ktorí majú vo veľkej obľube používať často spojku, odporúčame meniť pružiny každých 10 mth.
3. Skontroluj "uši" spojkového koša či nemá vrúbkovane. Vrúbkovane spôsobuje ťahanie spojky a robí jej chod „lepkavým“. Zabrúsiť tieto vrúbky pilníkom je veľmi zlý nápad, pretože môžeš vytvoriť hrany, ktoré spôsobia lámanie lamiel, nepravidelné dosadacie plochy a zoderieš z povrchu povlak, ktorý zvyšuje tvrdosť materiálu. Ako znak toho, že vrúbkovane tam už je citeľné je to, že máš problém zaradiť do neutrálu.
4. Skontroluj ozubenie vnútorného vodítka oceľových platničiek, či nemá ryhy alebo otlačky. Kontroluj rovnakou metódou ako u spojkového koša.
5. Montáž: Namoč platničky spolu s lamelami do oleja, ktorý používaš do prevodovky. Ideálne je ich tam nechať celú noc. Nepoužívaj olej s molykou. Oceľové platničky vkladaj tak, aby zaoblené hrany smerovali smerom do motora.