Pred prvou jazdou na jar

 

Jar je tu, niektorí už z nedočkavosti svoje motorky prevetrali, niektorých v najbližších dňoch čaká zasadnúť po zime za riadidlá a užívať si. Ak nechcete, aby vaša prvá vychádzka skončila zháňaním kamarátov s vlečkou na odtiahnutie motorky, bude dobré, keď si prejdete niektoré základné veci na svojej motorke a uistíte sa, že je všetko v poriadku. Ak sme na jeseň zazimovali a v priebehu zimy dobíjali akumulátor, nemali by nás čakať žiadne výrazné komplikácie.

Motor a olej

Ak sú na motore Závady prejavujúce sa dlhšiu dobu (kĺžuca spojka, zle fungujúca prevodovka, apod) mala sa riešiť závada cez zimu, kedy v servisoch je menej práce. Ak to začnete riešiť teraz, počítajte s dlhšou čakacou dobou. Je potrebné skontrolovať hladinu oleja, ktorý by mal byť po hornú rysku buď v olejoznaku, alebo na meracej tyčke. Olej meriame pri rovno stojacej motorke na rovine najskôr cca 5 min po vypnutí motora. Čím studenší olej, tým pomalšie steká. Oleja by nemalo byť viac ako nad hornou ryskou a v žiadnom prípade menej ako pod spodnú ryskou. Meracie tyčky použité u niektorých motorov (Hornet, CB750 atď) sa pri meraní nezašraubovávajú, ale zasunú sa len na doraz. Motorka celú zimu stála na jednom mieste, takže si môžeme lepšie všimnúť olejových škvŕn. Z motora by samozrejme nemalo unikať žiadne množstvá na zem a ak nejaký únik zbadáte, je potrebné to riešiť včas.

Palivo a prvé štartovanie po zime

Menšie problémy môžu nastať u karburátorových motorov, skôr než u motorov so vstrekovaním. Benzín je zmesou uhľovodíkov s odlišným bodom varu. Tzn. že ľahké frakcie sa odparia pri nižších teplotách. Tieto zložky sú dôležité pre štart motora pri nižších teplotách, de facto pri každom studenom štarte. Plavákové komory karburátorov sú odvetrané do atmosféry a to buď priamo, a alebo sú spojené s airboxom (zvlášť u motorov s náporovým nasávaním, kde je potreba kompenzovať zmenu tlaku na hladinu v súvislosti s nárastom tlaku pred karburátorom). Pred štartom po dlhšej odstávke motorky sa doporučuje vypustiť všetky plavákové komory výpustnou skrutkou, pretože toto palivo degradovalo oveľa výraznejšie ako to v nádrži. Pokiaľ v ňom nie sú nečistoty, nie je proti ničomu naliať palivo zhora späť do nádrže.

Máme prázdne plavákovej komory a je potrebné ich pred štartom naplniť. U motorov bez palivového čerpadla prepneme kohútik na polohu PRI, ak ju nemá, tak na RES. U motorov s palivovým čerpadlom prevedieme niekoľkokrát proces vypnutia a zapnutia kľúčika. Čerpadlo má časovač a po určitej dobe sa vypne, aj keď komory nie sú plné. Zo začiatku čerpadlo bude hlasnejšie, ako náhle máme naplnené, tak už s membránou nezvládne cvaknúť. Štart vždy až pri naplnenom karburátore. Každý nepodarený štart zvyšuje riziko nenaštartovania.

Podstatne jednoduchšie to majú majitelia motorov so vstrekovaním. Tam prakticky nie je potreba žiadnych zásahov, len si na jar pred štartom spomenúť na páčku sýtiča, ak je ním motorka vybavená. Páčka sýtiča na starších modeloch slúži na otvorenie škrtiacich klapiek cca o 2%. U novších motorov je to riadené servomotorčekom cez sekundárne klapky alebo pomocou obtokových ventilov. V skutočnosti tak teda nejde o sýtič v pravom slova zmysle, ale o pridanie vzduchu pri zaklapnutí plynu. Ak náhodou zabudneme páčku sitiča po zahriati motoru zatvoriť spôsobíme len vyšší voľnobeh otáčok, ale na tvorbu zmesi a tým spotrebu to nemá vplyv.

Pneumatiky

Skontrolujeme tlak v pneumatikách a či pri dlhšom státí sa cez zimu neobjavili nejaké praskliny. Praskliny nemusí byť len na 10 rokov starých gumách, ale aj na podstatne mladších. Záleží na tom, či nie sú zle zaťažené vďaka nízkemu tlaku, vystavené nadmernému tepelnému alebo UV žiareniu, nepôsobí na ne nejaké agresívne látky - čo je napríklad aj olej.

Tlak v pneumatikách predpisuje výrobca a toho by sme sa mali držať. Ak tieto hodnoty nemáme po ruke, tak sa aspoň držať orientačných hodnôt uvedených v tabuľke, kde je rozmedzie podľa toho, či jazdíme sólo alebo v dvoch.

Orientačné hodnoty tlakov: Cestné moto: predné> 2,2-2,4 baru zadné> 2,4-2,8 baru Enduro: predné> 1,6-2 baru zadné> 1,8-2,2 baru Chopper: predné> 1,8-2,2 baru zadné> 2,2-2,5 baru

Nízky tlak v pneumatikách spôsobuje "plávanie" motorky v zákrutách a celkovo zlú ovládateľnosť, zvýšené riziko rozkmitanie riadenia. Naopak prehustená pneumatika netlmí malé nerovnosti a tie sa potom prenášajú do celej motorky, zníži sa styčná plocha pneumatiky s povrchom a tým je aj väčšie riziko šmyku. Motorky vyžadujúce veľkú dotykovú plochu, ako napr kroska alebo dragstery (len zadné), používajú podstatne nižšie tlaky. Kroska okolo 0,8 baru, dragstery 0,4 baru.

Reťaz

Určite stálo za to venovať jej trošku pozornosti aj na jeseň, ale ak sme to nezvládli a chceme, aby reťaz vydržala čo najdlhšie, je potreba ju očistiť a namazať. Existujú na to špeciálne prípravky a neodporúčam to čímkoľvek nahrádzať. Tesniace gumové krúžky nie sú vše-odolné a mohli by sme ich poškodiť, čím si výrazne skrátime životnosť reťaze. Takže prvé nastriekať čističom, nechať chvíľu pôsobiť a utrieť.

Nikdy nepoužívajte na reťaz s tesniacimi krúžkami drôtenú kefu alebo agresívne rozpúšťadlá (benzín, riedidlo apod)! Po vyčistení namazať špeciálnym olejom určeným na reťaze. Aby sa dostal do potrebných miest, je zriedený prchavým rozpúšťadlom, ktoré mazivo dopraví k čapom a následne sa odparí. Ak chcete šetriť a použiť motorový olej, tak počítajte s tým, že po prevej jazde budete mať suchú reťaz a špinavé koleso a prakticky celú zadnú časť motorky vrátane oblečenia. Určite je na mieste skontrolovať previs reťaze. Tá sa kontroluje bez zaťaženia jazdcom, len samotnou váhou motorky. Líši sa podľa konštrukcie motorky a je potrebné si to nájsť v užívateľskej príručke. Všeobecne by sa dali použiť tieto hodnoty:

Cestné moto: 25-35 mm Enduro: 40-50 mm Chopper: 20-30 mm .Ešte sa pozrieme, či neuteká nejaká kvapalina, tzn. na miesta spojov hadíc chladiaceho okruhu, a na spoje v brzdovom systéme. Skontrolujeme stav brzdových doštičiek, ktorý by mali mať minimálne 1 mm a obloženie. Teraz môžeme s kľudnom hlavou vyraziť na prvú vychádzku. Celú zimu ste na motorke nesedeli a hoci ste už skúsení jazdci, musíte sa do toho dostať. Takže nepreceňujte svoje sily a počítajte s tým, že po zime pribudli diery na cestách a zostal piesok a plechovkári si odvykli na naše rýchle stroje v prevádzke. V rámci vlastnej bezpečnosti používajte diaľkové svetlá.