Outdoor výbava osamelého jazdca v teréne
Po opakovaných požiadavkách z "ľudu" som konečne spísal, čo a prečo, vláčim so sebou na štvorkolke.
Moja výbava vychádza z cca 61 tis. km prevažne sólovej jazdy v teréne, za každého počasia. Verím konštruktérom v Yamahe natoľko, že nenosím so sebou veľa vecí, na nejaké opravy. Najzložitejší technický problém, ktorý som doteraz riešil v teréne (okrem zamrznutého karburátora) bola oprava a nastavenie zadnej brzdy na športovej štvorkolke. Doteraz 4 x ma museli dotiahnuť domov, pre v teréne neopraviteľné poškodenie motora (3 x športová 2T 200 cm3, 1 x 4T úžitková 660 cm3). Okrem toho ešte 2 x som potreboval pomoc iných. Pri poškodenom disku a pri prevrátenom medveďovi.
Téma "KOLESÁ ":
Tlakomer - špeciálny od výrobcu ATV. Pneu na ATV sa hustia na hodnoty od 20 - 35 kPa. Presné hodnoty uvádzajú výrobcovia na štítku na blatníku. Klasickým tlakomerom sa tieto hodnoty nedajú zmerať.
Malá bicyklová pumpička Má gumovou, páčkou nastaviteľnú koncovku, do ktorej sa dá upevniť hadička. Opriem pumpu o koleso a fúkanie nevyžaduje takmer žiadnu fyzickú námahu, lebo piestik ide vďaka uvoľnenému ventilu v pneu úplne ľahko. Fúkať pneu bicyklovou pumpičkou bez hadičky nedoporučujem. Vyplazený jazyk od námahy sa môže omotať okolo pumpičky.
Sprej na opravu a dofúkanie pneu. Asi najlepší vynález dnešnej doby. Používam ho, ak sú pneu príliš zablatené a neviem nájsť defekt, pri menších poškodeniach disku a v tme, ak sa mi nechce opravovať defekt.
Malý kompresor (akumulátorový, alebo na 12 V napájaný zo zásuvky).
Veľké a malé kladivo na opravu prevaleného disku, ak uniká z pneu vzduch (kladivá mám uchytené pod zadným nosičom). Malé sa priloží na poškodené miesto, veľkým po ňom tlčiem. Týmto High -Tech spôsobom som opravoval disky na medveďovi najmenej 10 x doma v garáži. Teraz už môžem aj v teréne.
Súprava na opravu bezdušových pneu. Veľmi dôležitá súčasť výbavy. Použil som ju už najmenej 50x. Núdzovo som s ňou zalepil aj cca 2.5 cm širokú dieru od skla. Behal som s tým tri mesiace, kým som si to dal opraviť riadne v pneuservise.
Súprava pozostáva: Pilníkové šidlo na zväčšenie a otvoru Ihla na navlečenie knotu Knoty (ako sa to volá spisovne neviem) ak majú lepkavý povrch nie je nutné použiť lepidlo
Lepidlo na knoty - nemusí byť, ale pri väčších dierach je dobré ho použiť
Nôž (musí byť veľmi ostrý) na odrezanie knotu cca 1 cm nad pneu
Do diery sa z vonku vrazí ihla s knotom. Po vytiahnutí ihly sa knot odreže a je to hotové. Ak je diera väčšia, treba postupne použiť viac knotov./
Fľaša s vodou - ak sa nedá nájsť defekt, skúsim podozrivé miesta poliať vodou. (voda poslúži aj na umytie zablateného plexi na prilbe)
Téma "DROBNÉ OPRAVY A NEPRÍJEMNOSTI":
Diódová baterka, ktorá sa dá uchytiť na hlavu (aby som mal ruky voľné). Príliš na ňu nespolieham. Ak ju budem potrebovať určite bude vybitá.
Náhradná sviečka - ešte som ju v teréne nikdy nemenil.
Súprava náradia od výrobcu a malá gola sada
Hadička na odčerpanie benzínu z nádrže (dával som benzín už mnohokrát , mne ešte nemusel dávať nikto.
Sada upínacích plastových pások. Dobrá vec na upevnenie čohokoľvek, čo odpadlo, odpadáva, alebo chce odpadnúť. Na odpadávajúcu svokru sa použiť nedá.
Úzka závitová plastová páska s krídlovou maticou. Neviem ako sa to volá, kúpil som to niekde na pumpe v tom košíku za 99 Sk. Dá sa s tým veľmi jednoduchým spôsobom dosiahnuť veľmi pevné spojenie bez akéhokoľvek náradia.. Môže nahradiť SK - pásku, dá sa s tým povoliť a utiahnuť olejový filter atď. (je na foto)
Téma "KEĎ SA PREVRÁTIME, ČI ZAPADNEME":
Elektrický naviják. Imidžovka ako hrom. Každý laik nad ním uznanlivo kýve hlavou. Slúži však najmä na pomoc iným, než mne. Ale ozdoba je to pekná.
Malá, skladacia trojcípa lodná kotva. Doplnok k navijaku, ak nie je o čo upevniť lano. Mám ju pripnutú gumovými popruhmi na navijaku.
Skladacia, celokovová armádna lopatka v plastovom puzdre (z armyšopu). Pri zapadnutí na brucho v blate, piesku, či snehu na nezaplatenie, lebo funguje aj ako motyka - upevnená na prednom nosiči.
Pílka 25 cm, zasúvacia do plastovej rukoväte (niekoľkokrát po búrke či silnom vetre som už konáre pílil aby som sa dostal ďalej), spolu so sekerou nevyhnutná pomôcka na vypostenie sa z kríkov a húštin, ak do nich človek nechtiac vpáli.
Sekera - upevnená v držiaku na prednom nosiči, má plastovú rúčku, nehrdzavejúcu hlavu uchytenú v plastovom puzdre
Vodárenka rúrka 90 cm (mám ju pripnutú pod zadným nosičom). Po zatlčení do zeme slúži na uchytenie lana navijaku, ak ho nie je o čo upevniť. Spolu s ručným navijakom nevyhnutná vec na postavenie prevráteného Grizzlyho na kolesá.
Hub - Zub. Motojazykovedci povedali, že sa to tak správne píše. Ručný naviják s kladkou a 5 m lanom. V každom prípade jedna z najužitočnejších vecí aj keď tak nevyzerá.
Ťažné lano 6 m. Je z oceľového lanka s hákmi na oboch koncoch. Ťažné laná z umelých vlákien zaberajú viac miesta a ľahšie sa poškodia. Nosím ho, aby mohli vytiahnuť mňa, ale doteraz som s ním vyťahoval iba ja iných.
Tenké lano z umelých vlákien 15 m dlhé + oceľová karabína. Doplnok k navijakom. Poslúži aj na fixáciu stroja, ak by sa na šikmom a klzkom teréne sunul bokom niekam, odkiaľ niet návratu.
Téma "POČASIE A INÉ ":
Cyklocomputer so stálym ukazovateľom teploty vzduchu na displeji. Nie je zapojený, slúži iba ako teplomer. Všetky iné teplomery po krátkom čase v blate a vode zlyhali. Mám ho na včasnú korekciu oblečenia v prípade väčšej zmeny teploty, v priebehu jazdy. V lete napr. rýchly pokles teploty signalizuje, že z toho tmavého mraku predo mnou asi prší. Je dôležité natiahnuť nepremok, kým je človek ešte suchý. V zime ma upozorní, že treba prihodiť jedno, dve tričká skôr, než mi začne byť chladno.
Hodinky s diagramom vývoja tlaku vzduchu za posledných 12 hod. a prognózou vývoja počasia na najbližších 8 hod. Super vec za cca 2000 sk z katalógu Conrad. Oproti všetkým podobným majú tú výhodu, že údaje o tlaku a počasí svietia stále na základnom displeji spolu s časom. Netreba stláčať gombíky. Oproti ostatným majú iba jednu nevýhodu. Sú úžasne poruchové. Milujem ich natoľko, že za dva a pol roka mám už asi ôsmy kus. Conrad mi však vždy pošle nové s dvojročnou zárukou. Uvidíme, dokedy im vydržia skladové zásoby. Na budúci týždeň opäť prídu o jeden kus.
Kombinéza do dažďa. Akonáhle teplota vzduchu klesne pod 15 stupňov, som v nej. A samozrejme vždy, keď prší. Do terénu je vhodná iba kombinéza s upínaním na suché zipsy. Tie s kovovými či plastovými cvočkami sa po zablatení nadajú zapnúť. Nevyžaduje žiadnu údržbu (po uschnutí blata ju otlčiem vonku o zem) a stojí cca 1700 Sk.
Nepremokavé gumové návleky na rukavice - stopercentne fungujúca ochrana rúk v tých najhorších podmienkach za cca 300 Sk. A najviac, nevyžaduje žiadnu údržbu. Používam v daždi a ak je v studenom počasí priveľa riedkeho blata či vody v teréne.
Doplnkové oblečenie v bedni na zadnom nosiči (Milkina, 3 tričká, najmenej 3 ks rukavíc, motogolier)
Elektrické vyhrievanie sedačky. Zatiaľ ho mám v skúšobnej prevádzke. Celkom určite však znižuje požiadavky na oblečenie jazdca, lebo od toho tepla zdola sa zohrieva aj horná časť tela. Vajcia na tvrdo sa na tom uvariť nedajú ani pri max. teplote.
Vonkajšie digitálne hodiny - Cyklocomputer. Na medveďovi ich nepotrebujem, lebo sú na displeji. Na športovej štvorkolke, ktorá nemala tachometer ani ukazovateľ stavu paliva, mi slúžili ako kľúčový údaj k odhadu spotreby paliva. Jedna nádrž = 3 hod. jazdy, z toho 30 min. na rezervu (2T 200 cm3, 9l nádrž). Nikdy som v teréne nezostal trčať bez paliva.
GPS Garmin Etrex Vista C uchytený v cyklodržiaku na prednom nosiči. Mám v ňom nahratú turistickú mapu Slovenska. Jeho predajcu asi zruinujem. Práve mi odchádza v záruke už druhý kus. Po cca 7 mesiacoch natriasania a vibrácií na medveďovi (podobne ako ten prvý) sa samovoľne vypína. Začínam si namýšĺať, že okrem štvorkoliek a hodiniek robím už testovacieho jazdca aj na GPS.
Turistická mapa 1 : 50 000, upevnená na prednom nosiči v "nepremoku". Podrobnejšia ako je v GPS. Na rozdiel od GPS, zaručene funguje za každého počasia. Je podložená plastovou podložkou, inak by ju prúd vzduchu roztrhal.
Drobnosti - vreckový nožík, "jedálenský" vreckový nožík (keď idem na dlhšie, beriem aj niečo pod zub), skladacie klieštiky s mini náradím, gumové upínacie popruhy.
Téma "KEĎ UŽ JE ZLE, ABY NEBOLO HORŠIE":
Moto lekárnička + nejaké obväzy navyše.
Adrenalínová injekcia, sprej a sada liekov proti alergii z uštipnutia hmyzom. Človek nemusí byť alergik a uštipnutie do hlavy či krku môže spôsobiť vážne problémy. V lete som zrazil v rýchlosti osu. Rozpleštila sa mi na drese na bicepse a samozrejme poštípala. Pred dvomi mesiacmi som na jednej dráhe dal pri oddychu dole integrálnu prilbu i kuklu. Pri návrate po cca hodine som pocítil pichnutie na čele. Nevenoval som tomu pozornosť, lebo bolo chladno a prilbu som mal uzavretú. Doma mi vypadla z prilby (alebo kukly) na zem osa. Mohla sa tam dostať, iba keď som prilbu a kuklu mal dole na tej dráhe.
Fľaša s pitnou vodou - pri zranení a vonkajšom krvácaní na doplnenie telesných tekutín.
Suchý zips - páska 2 cm široká 1 m dlhá. Na stiahnutie resp. fixáciu poranenej končatiny cez oblečenie.
Mobil + ručný prístroj na dobíjanie mobilu (ak by sa mi v núdzi mobil vybil) Funguje to aj ako svietidlo.
Malé ručné bezbatériové svietidlo - nabíja sa opakovaným pohybom ruky
Malý sprej so slzným plynom - proti nebezpečným potvorám.
Plynový revolver a k nemu : plynové náboje na ochranu pred nebezpečnými živočíchmi, prachové náboje (poplašáky) + svetlice na označenie mojej polohy v tme
IBA V ZIME:
6 ks termovrecúšok. Po aktivácii každé dáva cca 30 min. teplotu cca 50 st. Celzia. Ak sa po použití vloží na 6 min. do vriacej vody, je znovu pripravené na použitie.
Kovová termoska s horúcim čajom. Tie sklenené sa mi rozsypali. Horúci čaj s becherovkou mala rada aj moja športová ATV. Keď mi v zime občas zamrzol karburátor.
Čiapka - budajka. Keď zastanem a dám dole prilbu, ihneď na rozhorúčenú hlavu dávam čapicu. V teréne mi nevadí, že vyzerám ako politik.
Prídavný vyhľadávací reflektor. Je namontovaný na prednom nosiči, uchytený krídlovou maticou , otočný, ľahko odnímateľný. Mám ho nasmerovaný tesne pred medveďa. Ak prechádzam prekážku a potrebujem vidieť do boku na nezaplatenie. Má dlhší kábel, po uvoľnení krídlovej matice sa dá použiť na svietenie pri oprave defektu. Je od Yamahy. Neviem prečo, ale kvôli tomu reflektoru ma poľovníci podozrievajú, že som pytliak. Že by som tým reflektorom mohol tĺcť srnca po hlave???
IBA V LETE:
Vojenský dvojdielny maskáčový nepremok z armyšopu. Ak je po daždi veľa vody a riedkeho blata. Núdzovo aj v daždi. Veľmi dobrý aj na jeseň ako NEPREFUK.
A ČO PORIEŠENÉ NEMÁM:
Prevalenie disku zadného kolesa na vnútornej strane je neopraviteľné kladivami, ak je koleso na štvorkolke. Jednoducho tam nie je priestor na manipuláciu s tak citlivým náradím akým je kladivo. Demontáž kolesa (ak je človek sám) si vyžaduje zdvihák a ten sa mi nosiť nechce. Tie malé, majú malý zdvih a tie s väčším zdvihom sú zas príliš veľké a ťažké. No a zdvihák potrebuje pevnú podložku.
Riešením by mohol byť balónový zdvihák nafukovaný výfukovými plynmi. Má zdvih až 60 cm, zdvihne plechovku na piesku či blate, nepotrebuje pevnú podložku. Po vyfúknutí sa zbalí do tašky. Keďže vyfúknutý je úplne placatý, možno by sa dal pri beznádejnom zapadnutí podsunúť pod štvorkolku a nadvihnúť ju. Ak mi neporadíte jednoduchšie riešenie, asi si ho zaobstarám.
ZÁVER:
Toto sú iba skúsenosti autora článku a nie "Zaručené rady na prežitie v teréne". Používanie informácií z tohoto článku v praxi, je výlučne na vlastné riziko každého jedinca. Autor zároveň prehlasuje, že z titulu autorských práv si nebude robiť žiadne finančné nároky voči osobám, ktoré budú jazdiť so sekerou na nosiči, alebo rúrou pod nosičom.
V bahne i na cestách, veľa šťastia všetkým prajem.