Pred prvou jazdou po zime

 

Jazde ZDAR!

Určite sa každý z Vás aspoň raz pohoršil nad fotografiou, videom, alebo v prípade, keď ste na vlastné oči videli týpka na motorke ako si bezstarostne jazdí a to ortuť teplomera nepresiahla hranicu 5C. Možno Vám prebehlo hlavou: To je blázon, ale tak isto niekde v podvedomí Vás hrýzol červík s otázkou: Ako to robí? V tomto článku Vám skúsime na túto otázku odpovedať.

Základ je zdravie:

Je potrebné skontrolovať hladinu oleja, ktorý by mal byť po hornú rysku buď v olejoznaku, alebo na meracej tyčke. Olej meriame pri rovno stojacej motorke na rovine najskôr cca 5 min po vypnutí motora.

Palivo a prvé štartovanie po zime

Menšie problémy môžu nastať u karburátorových motorov, skôr než u motorov so vstrekovaním. Benzín je zmesou uhľovodíkov s odlišným bodom varu. Tzn. že ľahké frakcie sa odparia pri nižších teplotách.

Tieto zložky sú dôležité pre štart motora pri nižších teplotách, de facto pri každom studenom štarte. Plavákové komory karburátorov sú odvetrané do atmosféry a to buď priamo, a alebo sú spojené s airboxom (zvlášť u motorov s náporovým nasávaním, kde je potreba kompenzovať zmenu tlaku na hladinu v súvislosti s nárastom tlaku pred karburátorom). Pred štartom po dlhšej odstávke motorky sa doporučuje vypustiť všetky plavákové komory výpustnou skrutkou, pretože toto palivo degradovalo oveľa výraznejšie ako to v nádrži. Pokiaľ v ňom nie sú nečistoty, nie je proti ničomu naliať palivo zhora späť do nádrže. Máme prázdne plavákovej komory a je potrebné ich pred štartom naplniť. U motorov bez palivového čerpadla prepneme kohútik na polohu PRI, ak ju nemá, tak na RES. U motorov s palivovým čerpadlom prevedieme niekoľkokrát proces vypnutia a zapnutia kľúčika. Čerpadlo má časovač a po určitej dobe sa vypne, aj keď komory nie sú plné. Zo začiatku čerpadlo bude hlasnejšie, ako náhle máme naplnené, tak už s membránou nezvládne cvaknúť. Štart vždy až pri naplnenom karburátore. Každý nepodarený štart zvyšuje riziko nenaštartovania.

Podstatne jednoduchšie to majú majitelia motorov so vstrekovaním. Tam prakticky nie je potreba žiadnych zásahov, len si na jar pred štartom spomenúť na páčku sýtiča, ak je ním motorka vybavená. Páčka sýtiča na starších modeloch slúži na otvorenie škrtiacich klapiek cca o 2%. U novších motorov je to riadené servomotorčekom cez sekundárne klapky alebo pomocou obtokových ventilov. V skutočnosti tak teda nejde o sýtič v pravom slova zmysle, ale o pridanie vzduchu pri zaklapnutí plynu. Ak náhodou zabudneme páčku sitiča po zahriati motoru zatvoriť spôsobíme len vyšší voľnobeh otáčok, ale na tvorbu zmesi a tým spotrebu to nemá vplyv.

Pneumatiky:

Skontrolujeme tlak v pneumatikách a či pri dlhšom státí sa cez zimu neobjavili nejaké praskliny. Praskliny nemusí byť len na 10 rokov starých gumách, ale aj na podstatne mladších. Záleží na tom, či nie sú zle zaťažené vďaka nízkemu tlaku, vystavené nadmernému tepelnému alebo UV žiareniu, nepôsobí na ne nejaké agresívne látky - čo je napríklad aj olej atď. Tlak v pneumatikách predpisuje výrobca a toho by sme sa mali držať. Nízky tlak v pneumatikách spôsobuje \"plávanie\" motorky v zákrutách a celkovo zlú ovládateľnosť, zvýšené riziko rozkmitanie riadenia. Naopak prehustená pneumatika netlmí malé nerovnosti a tie sa potom prenášajú do celej motorky, zníži sa styčná plocha pneumatiky s povrchom a tým je aj väčšie riziko šmyku. Motorky vyžadujúce veľkú dotykovú plochu, ako napr kroska alebo dragstery (len zadné), používajú podstatne nižšie tlaky.

Reťaz:

Určite stálo za to venovať jej trošku pozornosti aj na jeseň, ale ak sme to nezvládli a chceme, aby reťaz vydržala čo najdlhšie, je potreba ju očistiť a namazať. Existujú na to špeciálne prípravky a neodporúčam to čímkoľvek nahrádzať. Takže prvé nastriekať čističom, nechať chvíľu pôsobiť a utrieť. Nikdy nepoužívajte na reťaz s tesniacimi krúžkami drôtenú kefu alebo agresívne rozpúšťadlá (benzín, riedidlo apod)! Po vyčistení namazať špeciálnym olejom určeným na reťaze. Aby sa dostal do potrebných miest, je zriedený prchavým rozpúšťadlom, ktoré mazivo dopraví k čapom a následne sa odparí. Ak chcete šetriť a použiť motorový olej, tak počítajte s tým, že po prevej jazde budete mať suchú reťaz a špinavé koleso a prakticky celú zadnú časť motorky vrátane oblečenia. Určite je na mieste skontrolovať previs reťaze. Tá sa kontroluje bez zaťaženia jazdcom, len samotnou váhou motorky. Líši sa podľa konštrukcie motorky a je potrebné si to nájsť v užívateľskej príručke.

Jazdec v kondícii:

Aj samotný šofér motocykla musí byť fyzicky FIT. Miesto vysedávania pred TV, alebo niekde v krčme sa dajú krajšie a užitočnejšie stráviť dlhé zimné dni. Plaváreň, posilňovňa, bežky, ... to sú miesta, kde sa dá telo trošku zoceliť pred prvými hodinami strávenými na motocykli. Kým si človek vysedí ten správny posed na mašine prejde pár dní a aj stým spojené jarné bolenie chrbta, lopatiek, nôh. Aby sme sa necítili po zlezení s motorky ako dolámaní, skúsme si trošku spevniť svalstvo.

Čo na seba:

 

Každý správny motorkár, ktorý si chce svoj život čo najdlhšie užívať v sedle svojho motocykla by mal v prvom rade myslieť na správne oblečenie, ktoré ho bude chrániť na potulkách či už na kratšie vzdialenosti, ale aj na niekoľko sto kilometrové presuny. Dnešné materiály poskytujú výrobcom moto oblečenia možnosti, pred niekoľkými rokmi nepoznané. Netreba však zabudnúť, že oblečenie musí dávať dobrý priestor na pohyb a voľnosť. Oblečenie môžeme rozdeliť do dvoch kategórií: kožené a textilné.

Základ je dobré thermo:

Pri výrobe termoprádla sa používajú aj kombinácie polyesterových vlákien s hodvábom, ktoré vytvárajú príjemný pocit na dotyk. V súčasnosti sa pri šití používa metóda plochých švov, ktorá zabezpečuje slobodu pohybu, mäkkosť a príjemný pocit pri nosení aj pri maximálnom výkone. Vlna Marino - používa sa na výrobu športovej bielizne - pochádza z horských oviec, ktoré sa rozšírili zo Španielska cez Áziu až do ostatných kútov sveta. Príroda a náročné klimatické prostredie, v ktorom sa pohybujú tieto ovce zariadili, že rúno je schopné ich telá uchrániť od zimy a splniť tak viaceré funkčné požiadavky odevu Marino. Najkvalitnejšie Marino sa dováža z Austrálie a Nového Zélandu, nakoľko je v týchto horách menej zrážok a ovciam takéto klimatické podnebie vyhovuje najviac. Pri výrobe športovej bielizne sa používajú vlákna s priemerom 18 mikrónov (najbežnejšie vlákna). Asi dvakrát také dráhe je vlákno s priemerom 17 mikrónov. Najkvalitnejšie vlákno je 15 mikrónové a vyrába sa len z určitých častí tela oviec, ktoré sú vyberané len z určitých oblastí a zo špeciálne chovaných stád.

Merino:

• veľmi príjemná na telo,

• ekologický materiál,

• mimoriadne odolná voči zápachu,

• samočistiaci efekt z dôvodu štruktúry vlákna,

• veľmi dobrý odvod vlhkosti,

• hreje aj mokrá.

Oblečenie:

Kožené: Výhodou tohto oblečenia pred textilným je jeho dobrá odolnosť proti odretiu a tento typ je skôr preferovaný jazdcami na športových a cruiserových typoch motocyklov. Nevýhodou je opakovaná impregnácia, horšie termoizolačné vlastnosti, vyššia cena.

Textilné: Výhodou textílie oproti koži je nižšia cena dobrá odolnosť voči vode, menšia náročnosť na ošetrenie, dobré termoizolačné vlastnosti. Tento typ oblečenia preferujú jazdci typu: Enduro, turistika. Nevýhodou je horšia odolnosť voči odretiu spôsobených pádom. Pod každý typ moto oblečenia je doporučované používať termoprádlo, ktoré dostatočne odvádza pot z tela a tým udržuje pocit sucha a vyšší komfort cestovania.

Na spríjemnenie cesty je dobré si ešte pribaliť: nákrčník, kuklu, ladviňák a náhradné teplé rukavice. Do nepriazne počasia, ako je silný a dlhotrvajúci dážď sú vhodné tzv. dážďovky ktoré sa navliekajú na textilné alebo kožené oblečenie. Výrobcovia na trh prinášajú dva druhy: dvojdielne a jednodielne súpravy.

Vyvarujte sa riešeniam ako sú igelitové tašky na rukách a nohách, prípadne ofóliovanie tela do potravinárskej fólie. Fólia sa často rýchlo roztrhá a jazdec pripomína plápolajúcu zástavu a nehovoriac už o možnosti rýchleho zoblečenia pri náhodných črevných problémoch.

Myslite vždy na to, že neexistuje zlé počasie len zle oblečený motorkár.

Prilba:

Ochrana hlavy je najdôležitejším prvkom pasívnej bezpečnosti na motocykli. V našom itinerári by nemal chýbať sprej proti zahmlievaniu a antirain sprej pre dobré odvádzanie vody z čelného priezora. Na trhu existuje nespočetné množstvo výrobcov prilieb a rôznych druhov.

Rozdelíme si ich do troch základných skupín:

 

Šport: Prilby vhodné na všetky typy motoriek, z pravidla nehlučné. Nevýhodou je ich sústavné skladanie či pri malom občerstvení, alebo zastávke.

Interiér by mal byť vyrobený z kvalitného savého materiálu, výborne tesniaci mechanizmus vyklápania priezoru, ktorý je odolný proti poškriabaniu a zahmlievaniu, spoľahlivé uzamykanie pracky, atď... Pri kúpe takejto prilby je veľmi dôležité, aby dobre sedela. Nová by mala byť trochu tesná, pretože kvalitný interiér sa prispôsobí tvaru hlavy.

Turistika: Vhodnejšie pre vyznávačou turistickej jazdy. Klasické integrálne prilby s kvalitnými priezormi, pretože turistika sa jazdí za každého počasia. V ponuke sú aj prilby s integrovanou slnečnou clonou. Dôležitý je hlavne komfort a často aj možnosť aplikovať do nich komunikátor.

Enduro a cross: Špeciálne integrálne prilby. Typické sú veľkým integrovaným šiltom. Veľmi dôležitý je aj kvalitný interiér, ktorý musí pri skokoch zabezpečiť stabilitu prilby na hlave a dobre sať pot. Kryt spodnej čeľuste je vysunutý dopredu, kvôli umožneniu dobrého dýchania. Crossové prilby na rozdiel od endurových nemajú plexi. Treba do nich používať Crossové okuliare. Je to kvôli zahmlievaniu a utesneniu proti prachu.

Rukavice: Je úplne jedno aký typ rukavíc použijete na svojej ceste len nezabudnite na dve základné veci:

1.) v rukaviciach by sa Vám nemala potiť ruka

2.) rukavice by mali v nepriaznivom počasí hriať a nevlhnúť

Premokaniu môžu zabrániť aj rukavicové návleky. Zabudnite ale na palčiaky, pri ktorých stratíte možnosť s citom ovládať motocykel.

Obuv: Najlepším typom turistického obutia sú vyššie čižmy s tvrdšou podrážkou ale pritom pohodlnou pri spoznávaní krás toho daného miesta kde sme zastavili. Samozrejmosťou je nepremokavosť a spevnená časť prstovej časti ľavej nohy - časté preraďovanie rýchlostných stupňov. V prípade, že máte ešte „celkom dobré\" obutie ale zateká, existujú tzv. návleky na topánky s voľnou podrážkou. Samozrejmosťou je celoročné ošetrenie obuvi kvalitnými impregnačnými sprejmi.

Fičúrky okolo nás:

Ak Vás peňaženka a bankové konto pustia, môžete sa na prvé chladné dni pripraviť:

• Vyhrievané rady, sedadlo, vesta ,.....