Poradíme, pomôžeme: vybrať prilbu "Hlava je len jedna"

 

Hlavu má každý z nás len jednu a každé jej zranenie je ťažký prúser. Žiadna novinka. Skús sa ale postaviť na kraj cesty a za chvíľu sa presvedčíš, že o tomto mojom tvrdení nie je presvedčený každý.

Ako to spoznáš? Tak, že niektorí motorkári si svoje hlavy pred nárazom o kamión, obrubník, alebo kandeláber chránia iba kožou. Veď je to nakoniec ich súkromná vec. Ako narábajú so svojou vlastnou hlavou. Ďalšie riadky sú určené pre tých, ktorí sa o svoje hlavy chcú postarať.

Výber typu prilby závisí od toho, akú motorku si sa rozhodol osedlať:

SKÚTER: Tie menšie kubatúry sa používajú hlavne v meste na krátke trasy po meste, alebo na krátke výlety. Najpraktickejšie sú otvorené – jet prilby. Najvýhodnejšie sú také, ktoré majú veľký plexištít. Ten zabezpečí ochranu pred vetrom a stačí ho skombinovať s obyčajnými slnečnými okuliarmi. Za zlej viditeľnosti ich stačí strčiť do vrecka a pokračuje sa ďalej. Netreba nosiť dvoje. Za dažďa ti plexi ochráni tvár proti nepríjemným kvapkám lepšie ako okuliare a je aj menšie riziko, že sa zarosí. Možno by sa dala použiť aj prilba ktorá nezakrýva uši, pretože hukot vetra pri rýchlostiach do 60 km/h nie je až taký neznesiteľný. Takéto prilby sa dajú bez problémov kúpiť od 2500 korún. Na skúter od 250 ccm ti odporúčam odklápaciu (klap) helmu, alebo integrálu.

* MALÝ MOTOCYKEL (do 125): Netreba podceňovať jeho nízky výkon! Väčšinou tieto motorky sedlajú začiatočníci, ktorých argumentom je: Ja ešte len začínam, preto nepotrebujem drahú prilbu. Ale to je absolútny nezmysel. Práve preto, že si začiatočník, u ktorého sú chyby (a pády) pravdepodobnejšie, potrebuješ kvalitnú prilbu. Pre takéhoto je najlepším riešením starší (a zlacnený) model integrály. Takáto prilba sa dá zohnať už od 3000 korún. Nikdy nezabudni na to, že aj keď TY jazdíš pomaly a opatrne, nemusí to platiť o klobúkovom dedkovi v Moskviči, ktorý sa ti pripletie do cesty!

CHOPPER, CRUISER, CUSTOM: Tak týmto pánom už ide často o imidž. Dnes vynechajme debaty o šatkách, vlasoch vo vetre a životnom štýle a venujme sa bezpečnosti. Veľmi obľúbené žaluďovky ťa možno ochránia pred pokutou, ale určite nie pred zranením. Kompromisom sa mi zdajú jetky so šiltom. Sú dostatočne imídžové a trošku aj bezpečné. Navyše sa ich robí množstvo modelov. Niektoré sú ozaj veľmi pekné. Tu ti ale už odporúčam špeciálne motocyklové okuliare a prilbu zakrývajúcu aj uši, pretože vietor pri rýchlosti okolo kilečka už dokáže ísť pekne na nervy. Ceny sa pohybujú od 2500 korún do...

* STREET A NAKED: Väčšinou sú majiteľmi týchto mašín nevybúrení mladí chlapci, preto je tu vhodná karbónová prilba s agresívnym dizajnom. Nemusí byť najvyššej kvality čo sa týka utesnenia proti prievanu a tým spojenému hluku, pretože s týmito motorkami sa nejazdí ani veľká turistika, ani veľké rýchlosti. Ceny sú už vyššie: od 5000 Sk.

TURISTICKÉ MOTO: Na týchto motorkách jazdia skúsení mototuristi, ktorým už netreba veľmi radiť, preto len stručne: Klasické integrálne prilby s kvalitnými priezormi, pretože sa turistika jazdí za každého počasia. V ponuke sú aj prilby s integrovanou slnečnou clonou. Extravagantné tvary a farby nie sú žiaduce. Dôležitý je hlavne komfort a často aj možnosť aplikovať do nich intercom. Za toto všetko zaplatíte tiež 5000 a viac.

...vyklápačka...

* ENDURO A CROSS: Špeciálne integrálne prilby. Typické sú veľkým integrovaným šiltom – veď pri crosse sa skáče vysoko – takmer až k slnku. Veľmi dôležitý je aj kvalitný interiér, ktorý musí pri skokoch zabezpečiť stabilitu prilby na hlave a dobre sať pot. Kryt spodnej čeľuste je vysunutý dopredu, kvôli umožneniu dobrého dýchania. Crossové prilby na rozdiel od endurových nemajú plexi. Treba do nich používať Crossové okuliare. Je to kvôli zahmlievaniu a utesneniu proti prachu. Kvalitné okuliare majú aj možnosť aplikovať odtrhávačky, ale to sme už niekde inde... Aha! A mali by byť pekne farebné. Neviete prečo? Ceny od 3500.

SUPERŠPORT: V tomto prípade naozaj neodporúčam robiť kompromisy. Prilba na takýto typ motocykla by mala mať všetko naj: Kvalitný carbon-kevlarový skelet, dokonalé odvetranie, interiér z kvalitného savého materiálu, výborne tesniaci mechanizmus vyklápania priezoru, ktorý je odolný proti poškriabaniu a zahmlievaniu, spoľahlivé uzamykanie pracky, atď... Pri kúpe takejto prilby je veľmi dôležité, aby dobre sedela. Nová by mala byť trochu tesná, pretože kvalitný interiér sa prispôsobí tvaru hlavy. Ak si kúpiš prilbu, ktorá ti je „akurát“, tak riskuješ, že po pár týždňoch sa ti bude na hlave pri vyššej rýchlosti posúvať. Za kvalitnú prilbu vycáluješ minimálne 7 litrov

...integrála...

... a na záver:

Priznávam sa, že dosť často sa pri predaji prilieb musím v duchu usmievať nad pokusmi niektorých občanov nasadiť si prilbu spôsobom: Chytím ju pevne z bokov do dlaní a nasadím si ju do pol hlavy. Prilba sa mi zabrzdí na ušiach a preto použijem päsť, ktorou udieram na vrch prilby, až kým nezaskočí na miesto. To už v nej mám ale ušiská beznádejne pokrčené, Preto sa ich vyklepávaním zvonku, alebo ukazovákmi zvnútra pokúšam dostať do použiteľnej polohy – ZLE!JE TO TAKÉ JEDNODUCHÉ:

Palce vložím do prilby v meste, kde sú remienky.

Roztiahnem ju do šírky.

Pomaly ju natiahnem na hlavu.

Zapnem remienok.